מעמיק המשבר הפוליטי: מפגינים פרצו לשדה נפט בדרום עיראק והפסיקו את העבודה

מפגינים פרצו אתמול (שבת) לשדה הנפט נסירייה שבדרום עיראק והכריחו את עובדיו לנתק ממנו את הזרם החשמלי מתחנת השליטה, במטרה להפסיק את העבודה. כך מסר הבוקר העיתון הקומוניסטי "טאריק אלשעב" היוצא לאור בבגדאד.

מפגינים בבגדאד ביום שישי האחרון (צילום: טאריק אלשעב)

שדה קידוח הנפט שבנסיריה מייצר כ-90 אלף חביות נפט ביום. בעת הפריצה לאתר המפגינים קראו "ללא מולדת אין נפט", בזמן שהשתלטו על מתקניו והוציאו אותו מכלל פעילות. גם ביום שישי האחרון רבבות גדשו את רחובות הערים הגדולות ומחו נגד הקומבינה הנרקחת בפרלמנט כדי לבחור ראש ממשלה חדש.

מספר ימים לפני המחאה ההמונית, הנשיא ברהם סלאח סירב למנות לראשות הממשלה את המועמד של הגוש בפרלמנט המגובה על ידי איראן, לאחר שהאחרון נדחה על ידי המפגינים נגד הממשלה. עם החלטתו, אמר סלאח כי הוא מוכן להגיש את התפטרותו לפרלמנט.

בהצהרה שפרסמה לשכתו של סאלח, נמסר כי הנשיא לא ימנה את מושל מחוז בצרה, אסאד אלעידאני, כראש הממשלה הבא, "כדי להימנע משפיכות דמים רבה יותר וכדי לשמור על שלום במדינה". שמו של אלעידאני הוצע בשבוע שעבר על ידי הגורמים שקשורים לאיראן בתוך הממשל העיראקי. המפגינים בעיראק דחו את האפשרות למנות את אלעידאני, ויצאו לרחובות כדי להוקיע את מועמדותו ולקרוא למינוי מועמד עצמאי שאינו קשור לאף אחת מהסיעות העדתיות המכהנות בממשלה. בהודעתו, אמר סאלח כי ניתן לפרש את סירובו למנות את אלעידאני לראשות הממשלה כהפרה של החוקה. הוא הוסיף כי הוא מציע את התפטרותו לידי הפרלמנט, אך הוא טרם הגיש את התפטרותו.

הצעד של סלאח מעמיק עוד יותר את המשבר הפוליטי במדינה, שהתערער בעקבות גל ההפגנות ההמוניות במדינה מאז אוקטובר. המפגינים קוראים לא למנות לראשות הממשלה אף אחד מהמועמדים המוצעים, משום שהיו שותפים לשחיתות והניהול הכושל של המדינה. ההפגנות, שהתרכזו בחודש האחרון בבגדאד ובדרום בעל הרוב השיעי, הפכו למחאה נגד ההשפעה הפוליטית והצבאית של איראן במדינה. יצוין שעל פי הנתונים שפורסמו בסוף השבוע, מאז פרצו המחאות ההמוניות בראשית אוקטובר נהרגו כ-490 מפגינים ועוד 23 אלף נפצעו מאש כוחות הביטחון והמיליציות הפרואיראניות.

בגיליון "זו הדרך" הקרוב יתפרסם מוסף מיוחד:

שנה למחאות העממיות ההמוניות במזרח התיכון