מעבר דירה בחברון: משימה כמעט בלתי אפשרית ושנגמרה במעצרים

מאז אמצע שנות התשעים מיישם הצבא מדיניות של הפרדהתוךאפליה במרכז העיר חברון. במסגרת מדיניות זו סגר הצבא רחובות ראשיים באזור לתנועת פלסטינים – חלקם נסגרו בפניהם לחלוטין ובחלקם הצבא מאפשר תנועה רק להולכי רגל. אחד הרחובות הפתוחים רק לתנועת הולכי רגל הוא רחוב אסהלה, שנמצא דרומית לאלחרם אלאיבראהימי (מערת המכפלה). בשני צדדיו של הרחוב, במרחק של קילומטר אחד מהשני, מוצבים שני מחסומים, מחסום 160 ומחסום בית מרקחת (אבו ריש).

13

על פי עדות שפרסם ארגון בצלם, ביום שישי 7 ביולי התכונן עבד אלג'אבר חדאד, בן 26 נשוי ואב לשניים, לעבור עם משפחתו מדירה ששכרו בשכונת ג'בל ג'והר, לדירה מרווחת יותר ברחוב אסהלה, בבניין הסמוך למחסום בית המרקחת (אבו ריש) וניצב כחמישה מטר ממנו.

בסביבות השעה 12:00 הגיעו למחסום הקרוב לדירה עבד אלג'באר ושלושת בני דודתו, שאדי, פאדי ונאדי אבו סניינה במשאית עם תכולת הדירה. לאחר שפרקו את הרהיטים ביקשו מהחיילים לאפשר להם לעבור במחסום. החיילים סירבו לבקשתם ואמרו להם להעביר את החפצים דרך מחסום 160 המרוחק מהדירה החדשה.

הארבעה נאלצו להעמיס את הרהיטים פעם נוספת על המשאית ועבד אלג'באר נסע יחד עם שאדי למחסום 160. בינתיים, במחסום בית המרקחת, פאדי ונאדי העבירו את החפצים הקטנים, כלי מטבח, כריות ושמיכות בשער המחסום. במהלך ההעברה התפתח עימות מילולי בין אחד משוטרי מג"ב לבין נאדי בן ה-19. בתחנת המשטרה, התעלף נאדי ופונה באמבולנס לבית חולים עאליא בחברון שם אובחן כסובל מתשישות ושוחרר לביתו לאחר מספר שעות.

לדברי בצלם מדיניות ההפרדה והגבלות התנועה לצד התנכלות, אלימות והטרדות יומיומיות מצד אנשי כוחות הביטחון והמתנחלים במרכז העיר העתיקה בחברון הפכו את החיים בו לבלתי נסבלים, וכבר הביאו לעזיבתם של אלפים מהתושבים הפלסטינים. מנגנוני השליטה הצבאית ומדיניות ההפרדה מייצרים מצבים מופרכים בהם אפילו העברת רהיטים וחפצים אישיים תלויה נתונה לשרירות לבם של כוחות הביטחון. כך, אפילו פעולה פשוטה יחסית של מעבר דירה הופכת להיות משימה כמעט בלתי אפשרית מבחינה לוגיסטית, פיזית ונפשית הטומנת בחובה, לצד מאמצים כבירים ואובדן רכוש, גם סיכון לעימות ולענישה.

עוד בנושא:

http://www.btselem.org/hebrew/hebron/20170717_moving_house_in_hebron