מסיק 2020 בשטחים הכבושים: עוד עונה של אלימות מתנחלים קשה בגיבוי הצבא

עונת מסיק הזיתים השנה בשטחים הכבושים התאפיינה באלימות גוברת של המתנחלים כלפי החקלאים הפלסטינים – בגיבוי הצבא. כך מסכמים בבצלם את המסיק שהחל בתחילת אוקטובר ונמשכה עד סוף נובמבר. במהלך תקופה זו תיעד בצלם 39 מקרים בהם מתנחלים תקפו מוסקים, מנעו את גישתם למטעי הזיתים, גנבו יבול והשחיתו עצים, כלי עבודה וציוד חקלאי. מקרים אלה התרחשו בכל רחבי הגדה – בכפרים שבאזור חברון, רמאללה, סלפית, שכם וקלקיליה.

מתנחלים תוקפים חקלאים פלסטינים בשטחים הכבושים (צילום: יש דין)

בשמונה מהמקרים שתיעד בצלם מתנחלים תקפו פיזית את החקלאים ובחלקם גם השחיתו את כלי הרכב שלהם. כתוצאה מכך שישה מהמוסקים פונו לבתי חולים. ב-14 מקרים מתנחלים השחיתו למעלה מ-500 עצי זית. ב-12 מקרים מתנחלים מסקו למעלה מ-400 עצים וגנבו כעשרים אלף ק"ג של יבול זיתים – מה שגרם להפסדים של כ-270 אלף ש"ח בקרב החקלאים. בשלושה מקרים השחיתו או גנבו מתנחלים כלים וציוד חקלאי. בשני מקרים נוספים, מנעו שומרים בהתנחלות מחקלאים להגיע לאדמותיהם, כאשר באחד מהם השומר הזניק חיילים, ואחד החיילים תקף מוסק.

"אירועים אלה לא היו יכולים להתרחש לולא הגיבוי הגורף שמעניקה המדינהלא רק במהלך המסיק אלא לאורך כל ימות השנה – למעשי אלימות אלה. כחלק מגיבוי זה, ברוב המכריע של המקרים לא נפתחת כלל חקירה ואיש אינו נדרש לתת את הדין על הפגיעה בפלסטינים. במקרים הבודדים שבהם נפתחות חקירות, הן נסגרות לרוב בלא כלום. במקרים החריגים שבהם מוגשים כתבי אישום – סעיפי האישום רחוקים מלתאר את חומרת המעשים ועל הנאשמים נגזרים עונשים מגוחכים", נמסר מבצלם.

אין מדובר רק בגיבוי בדיעבד אלא גם כזה הניתן בזמן אמת: במקרים רבים כוחות הביטחון נוכחים באירועי האלימות, כשבמקום להגן על הפלסטינים הם מלווים את המתנחלים, מגינים עליהם ובחלק מהמקרים אף תוקפים בעצמם את החקלאים. לא פעם, כאשר פלסטינים מנסים להגן על רכושם – החיילים מפזרים אותם בגז מדמיע וברימוני הלם ולעיתים גם בכדורי מתכת מצופים גומי ואף באש חיה. כך בכל ימות השנה, גם בזמן המסיק.

"מציאות זו הפכה כבר מזמן לשגרה עבור פלסטינים תושבי הגדה המערבית. ואולם במהלך עונת המסיק הרשויות הישראליות – המודעות היטב למציאות זו – מתיימרות לספק לחקלאים הגנה מיוחדת: הצבא מתאם עבור חקלאים שאדמותיהם סמוכות להתנחלויות ימי מסיק שבהם הוא מבטיח כי חיילים יספקו להם הגנה מפני המתנחלים. הבעיה העיקרית במנגנון זה טמונה כמובן בהנחה המופרכת שמעשי האלימות של המתנחלים הם עובדה שלא ניתן לשנותה. לכן ההגבלות מוטלות דווקא על הפלסטינים, בעוד המתנחלים האלימים חופשיים להגיע לכל מקום אליו יחפצו", הדגישו בבצלם.

בבצלם סבורים שעונת המסיק השנה אינה ייחודית/ מעשי האלימות שתיעד בצלם מתרחשים מדי שנה בזמן המסיק כמו גם בכל שאר ימות השנה – ללא כל הפרעה. כל רשויות המדינה מודעות למציאות זו, ובהן גם רשויות אכיפת החוק. כמה ועדות חקירה רשמיות התייחסו אליה, ארגוני זכויות האדם כתבו עשרות דו"חות שתיארו אותה, הכנסת קיימה כמה דיונים בנושא במהלך השנים – אך עדיין, דבר לא השתנה. "כל עוד מציאות זו תמשיך לשרת את מטרותיה ארוכות הטווח של ישראל בגדה – ובראשן נישולם של הפלסטינים מאדמותיהם באמצעות מעשי אלימות אלה, כדי להשתלט על אדמותיהם לצרכיה שלה – דבר לא ישתנה גם בעתיד. רק כאשר ישראל תידרש לשלם מחיר כלשהו על יישומה של מדיניות זו – עשויה מציאות זו להשתנות".