מסאפר יטא לקראת נקודת רתיחה: ממשלות הימין מתחלפות אבל הכיבוש נמשך

מחצית השנה האחרונה הייתה אלימה ומתוחה עבור התושבים הפלסטינים במסאפר יטא והקהילות הפלסטיניות בדרום הר חברון. זאת אפילו יחסית לתקופות גרועות בהיסטוריה של הכיבוש.

 די-9 של צבא הכיבוש הורס דרכים לשמונה יישובים במספאר יטא (דרום הר חברון) ומכניס אלפיים תושבים למצור – אין כלל יציאה וכניסה ברכב  (צילום: דף הפייסבוק של ח"כ עופר כסיף)

 

ירי חי מצד מתנחלים הפך דבר שבשגרה; שני מאחזים חדשים הוקמו וחוברו מיד לחשמל ולמים באזור שמעה והמועצה האזורית דרום הר חברון; ההתנחלויות הקיימות התרחבו; כוחות הכיבוש ביצעו הריסות והחרמות שמטרתן למחוק קהילות פלסטיניות מוחלשות ומבודדות, מעצרים פוליטיים ורדיפה של פעילים בלתי אלימים; מבוצעת השתלטות אגרסיבית של מיזמי חקלאות ישראליים על שטחים רבים, המבוססים על הקצאה של אדמות מדינה.

אלימות המתנחלים לא נגמרת בירי באוויר. מאחז רועים באזור המכונה ג׳בל דב היה מוקד לאלימות נגד רועים פלסטינים. בסמוך לו הוצתו 41 חבילות חציר ("באלות") של תושבי הכפר טובא בשווי עשרות אלפי שקלים. בסיוע של ארגוני סולידריות בארץ ובעולם גויס די כסף כדי לפצות את התושבים על האובדן. הנורמליזציה של ירי חי, תוך העלמת עין מוחלטת מצד הצבא, הגיעה עד כדי הרצח הברוטלי והמזעזע של הצעיר איסמעיל טובאסי מאלריחיה, אשר נורה באחורי צווארו. לאחר מותו השחיתו מתנחלים את פניו.

האלימות הגזענית והממוסדת מאיימת לשבור שיאים, כשסכנה מוחשית בדמות החלטה בדבר טיהור אתני של שטח אש 918 עלולה להממש בשבועות הקרובים.  תיק זה הוביל שופט העליון היוצא חנן מלצר, המחויב לנקות את שולחנו בטרם סיום תפקידו. בזמן שעיניי העולם נשואות אל מאות הפלסטינים שבסכנת גירוש מירושלים המזרחית, אלפי תושבי מסאפר יטא – שרבים מהם פליטים מהטיהור האתני של אזור ערד בשנות ה-50, עלולים לספוג בקרוב גזר דין שימנע מהם לקיים חיים תקינים.

ממדי הטיהור האתני באזור מסאפר יטא הגיע לשיא קודם בשנת 1999, בה אסף הצבא את תושבי שטח האש במשאיות ופרק אותם בצומת זיף (בכניסה הצפונית ליטא). בהוראת בית המשפט העליון הם הוחזרו למקומם, וחיים במצב ביניים בו אסור לבנות או לפתח כל עוד התיק מתנהל. המצב הזה נמשך כבר 22 שנה. ההחלטות האפשריות של השופט נעות בין שימור המצב הקיים לבין טיהור אתני של האזור לטובת שטח האש. בינתיים, למרות שהאוכלוסייה גדלה, לא ניתן ליזום בניה חדשה, אין פרנסה זולת חקלאות ומרעה והמצב רק מחמיר.

השבוע החליטו כוחות הכיבוש לקבוע עובדות בשטח והחריבו שמונה דרכי גישה לכפרים במסאפר יטא. עלינו לעמוד לצידם של תושבי מסאפר יטא בשבועות אלה ובעתיד, ולהיאבק בשלטון הכיבוש החותר לגרש אותם מבתיהם, בהם הם חיים מזה דורות.

אורן פלד