מנצחי המונדיאל בברזיל ינצחו גם בקטאר

אפשר כבר לקבוע בוודאות מי יהיו המנצחים בגביע העולם בכדורגל, העתיד להתקיים בקטאר ב-2022. הם יהיו בדיוק אותם המנצחים במונדיאל שננעל השבוע (13.7) בברזיל: התאגידים הרבלאומיים האמריקאיים והאירופיים. כמעט כל מה שאנו רואים על כר הדשא במשחקי הכדורגל העולמיים הוא ממוסחר. החל משלטי הפרסומת בצידי המגרש, דרך הכדור, וכלה בתלבושות הלאומיות של הנבחרות, שכל אחת מהן מקבלת חסות מאחת החברות הגדולות: אדידס, נייקי או פומה.

2014-07-18_130520

הפגנה נגד המונדיאל ולמען זכויות חברתיות שנערכה במרכז ריו, ביום נעילת גביע העולם בכדורגל, 13 ביולי 2014 (צילום: אקטיבסטילס)

השנה, ניתן היה להבחין בקלות על המרקע בנעליה של חברת פומה, שהעניקה את חסותה למספר נבחרות לאומיות. התאגיד הגרמני סיפק לכדורגלנים שהוא נותן להם חסות – דוגמת מריו באלוטלי מאיטליה, ססק פאברגס מספרד ואחרים – זוג נעליים בשני צבעים: ורוד וכחול. לא ניתן היה להתעלם בשידורי הטלוויזיה מהשילוב המוזר של זוג נעליים בצבעים שונים.

שילוב הצבעים הזה, שנועד ללכוד את עיני הצופים ולמשוך אותם למותג, אולי נראה מצחיק. אבל אין שום דבר מצחיק בתאגיד פומה, המנצל עובדים במפעלים ברחבי אסיה. ועדי העובדים המעטים הפועלים במפעלים אלה דורשים מההנהלה כי תנהיג שכר המאפשר חיים בכבוד, אולם זו מתעלמת מזה שנים מדרישות אלה.

הכדור המגלגל מיליארדים

ב-40 השנים האחרונות, חברת אדידס הגרמנית קיבלה מפיפ"א, מארגנת המשחקים, את הזיכיון לעצב את כדור המשחק, למתג אותו ולהתאים את עיצובו ואת שמו למקום בו מתקיימים המשחקים. מדובר בעניין כלכלי מהמדרגה הראשונה, משום שבכל פעם שמוציאים לשוק דגם חדש של כדור – יש מי שיקנה אותו. עניין זה הופך את אדידס ואת פיפ"א למי שלא רק מגלגלות כדורים, אלא גם למי שמגלגלות הרבה מאוד כסף. הכסף של הצרכנים, כמובן.

האינטרס של אדידס נובע לא רק מרצון להרוויח כסף ישירות מהצרכנים. החברה הגרמנית משתמשת בפרסום ובחשיפה הרבה של משחקי הגביע העולמי כדי להפוך למותגעל בענפי הספורט השונים. הקונצרן האמריקאי קוקהקולה, לעומתה, יצאה בפעילות בכותרת "עולם אחד, משחק אחד", שמביאה את המונדיאל לפינות הנידחות ביותר בעולם, או ליתר דיוק: מביאה את הפינות הנידחות ביותר בעולם – אל המונדיאל ואל הגלובליזציה הקפיטליסטית.

והבקבוק החוזר אל המגרשים

בעקבות מהומות במגרשי הכדורגל, אותם פוקדים מדי שבוע מיליוני ברזילאים, החוק בברזיל אוסר על מכירה ושתייה של משקאות חריפים במגרשי הכדורגל. בפיפ"א דרשו לשנות את החוק ולאפשר מכירת בירות – ונענו בחיוב.

שר הבריאות של ברזיל ביקש מהממשלה לא להיכנע לתכתיב, אולם מזכ"ל פיפ"א, ג'רום ולקה, הגיע לברזיל על מנת לשנות את החוק המקומי. לדבריו, ויתור על מכירת משקאות אלכוהוליים במגרשי הכדורגל "איננו נושא שנתון למשאומתן". אולי ניתן להסביר את התעקשותה של פיפ"א נוכח העובדה שאחת מנותנות החסות המרכזיות של המונדיאל היא חברת הבירה האמריקאית "באדוויזר".

הקפיטליזם הוא עגול

בין ברזיל לבין קטאר מפרידים אלפי קילומטרים. אך אותם תאגידים שבלטו במונדיאל האחרון יהיו, קרוב לוודאי, גם נותני החסות במשחקי הגביע שיתקיימו לחופי המפרץ הפרסי. מדוע נבחרה קטאר למארחת המונדיאל? הרי היא אינה ידועה בגלל שחקניה, ומעטים בעולם שמעו על ליגת הכדורגל הקטארית

החשד לשחיתות לא נשמע מופרךבעיקר נוכח החסרונות הרבים שבאירוח המונדיאל דווקא בקטאר. חיסרון בולט הוא ההפרה החריפה של זכויות העובדים הזרים בקטאר, על רקע ההכנות לאירוח המונדיאל. זאת, בניגוד לברזיל, שם כל עובדי הבניין אשר עמלו כדי להקים את האצטדיונים הרבים, היו חברים באיגוד עובדי הבניין, ואף שבתו במספר הזדמנויות בגלל ליקויי בטיחות או תביעות שכר.

תחקיר ארוך שפרסם העיתון "גרדיאן" הבריטי בספטמבר אשתקד, פירט את מצבם הקשה של הפועלים הזרים בקטאר, המתגוררים במחנות עבודה צפופים. פועלים אלה אינם יכולים לעזוב את עבודתם ואת המדינה ללא אישור רשמי מהשלטונות. המעסיקים בקטאר מפתים עובדים להגיע מנפאל ומהודו באמצעות חוזי עבודה פיקטיביים, וכאשר העובדים מגיעים למדינה – נשללים מהם תעודות הזהות והדרכונים, והם הופכים עבדים חסרי זכויות, ללא יכולת לצאת מהמדינה. "אנו רוצים לעזוב מכאן בהקדם. אף שלא קיבלנו את שכר העבודה שלנו, מוטב לצאת מכאן לפני שנאבד את חיינו", אמר בחשש אחד מהפועלים מנפאל לכתב "גרדיאן". על פי ההערכות, יותר מאלף עובדים קיפחו את חייהם בהקמת האצטדיונים והתשתיות הנלוות.

איגודים מקצועיים בעולם החלו בקמפיין בינלאומי להחרמת המשחקים, וכן העלו את הדרישה לפסול את קטאר מלארח את המונדיאל. שארן בארו, המזכירה הכללית של הפדרציה הבינלאומית של האיגודים המקצועיים (בה חברה גם ההסתדרות), אמרה כי "יותר מ-4,000 איש עלולים להיהרג במהלך השנים הקרובות בעבודות בנייה לקראת מונדיאל 2022, אם לא יינקטו צעדים אשר יבטיחו את זכויותיהם". היא הוסיפה כי "מדי שנה נהרגים בקטאר למעלה מ-600 עובדים זרים בתאונות בנייה".

לקמפיין להחרמת קטאר שמנהלים האיגודים המקצועיים:

www.ituc-csi.org/rerunthevote

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב