מנסה לרוקן מתוכן את חוק אוויר נקי: הממשלה עם הטייקונים נגד האזרחים

בחסות ערפל תקופת הבחירות והרכבת הממשלה הבאה, שוקדים במשרד ראש הממשלה בימים אלה על ניסוח "פסקת התגברות" על המשרד להגנת הסביבה. הם מתכננים להעביר אותה במסגרת חוק ההסדרים. פסקת התגברות זו מנטרלת למעשה את חוק אוויר נקי ומסרסת לחלוטין את המשרד להגנת הסביבה – כך מעריך הארגון הסביבתי "שומרי הבית". את המהלך החדש הנרקח מאחורי הקלעים, ושייעדו לנטרל את חוק אוויר נקי המגביל קשות את האינטרסים של הטייקונים ובעלי ההון המקומיים והזרים.

מהו חוק אוויר נקי

את חוק אוויר נקי (2008) גיבשה קבוצת חברי כנסת, בהובלת ח"כ דב חנין (חד"ש), ועמותת "אדם טבע ודין". הוא נכנס לתוקף לפני שמונה שנים, ב-1 בינואר 2011. חוק זה נחשב אחד החוקים הסביבתיים המשמעותיים והמקיפים ביותר שנחקקו אי פעם בישראל.

החוק נועד להוביל לשיפור איכות האוויר וכן למנוע ולצמצם את זיהום האוויר, בין השאר באמצעות קביעת איסורים וחובות בהתאם לעקרון הזהירות המונעת. זאת, לשם הגנה על חיי בני האדם, בריאותם ואיכות חייהם, ולשם הגנה על הסביבה, לרבות על משאבי הטבע, על המערכות האקולוגיות והמגוון הביולוגי; למען הציבור ולמען הדורות הבאים ובהתחשב בצרכיהם.

לפי החוק, 150 המפעלים הגדולים במשק – מגזרי תעשיית האנרגיה, המינרלים, הכימיקלים, הפסולת והתעשייה הביטחונית – נדרשו להקים תחנות ניטור לטובת מערך נתוני זיהום ארציים שנתוניו מפורסמים באופן שוטף. כל אחד מהמפעלים הללו חויב בהשגת היתר פליטה שפרטיו יהיו נתונים לעיון הציבור ולהערותיו.

היתרי הפליטה מחודשים מדי שבע שנים. ביטול היתר פליטה, בשל הפרת הוראותיו או מסירת פרטים כוזבים, יוביל לסגירתו של המפעל. על הנפקת ההיתרים נגבית אגרה, אשר מתומחרת בהתאם להיקף הזיהום של הגוף מבקש ההיתר.

נתניהו כמו אורבן בהונגריה

לדברי יו"ר "שומרי הבית", יוני ספיר: "צוות הרגולציה שהקים משרד ראש הממשלה משמעו ביטול דהפאקטו של המשרד להגנת הסביבה וריקון סמכויותיו. יש כאן תהליך שבו המדינה מרכזת סמכויות רבות בידי מעטים בגישה שהיא אנטיסביבתית ופרוכלכלית מובהקת. זו גישה שאינה רואה את טובת האזרח והסביבה נגד עיניה, אלא את טובת אילי ההון".

הוא הוסיף: "הדרישה של הטייקונים צפויה להיכנס לחוק ההסדרים הקרוב". "מדובר בתהליך דומה לזה שהתרחש בהונגריה בהנהגת ויקטור אורבן: קעקוע יסודות הדמוקרטיה וריכוז כוח בלתי מוגבל בידי מעטים המשרתים את התעשיינים ואילי ההון וזונחים את הציבור הרחב", הדגיש.

לפי ההצעה המתגבשת, המהלך יוציא את סמכויות הרגולציה הסביבתית מידיו של המשרד להגנת הסביבה ויעביר אותן לוועדה במשרד ראש הממשלה.

ועדה זו, האמורה בהגדרתה להביא בחשבון שיקולים כלכליים ואחרים נוסף לשיקולים סביבתיים, היא זו שתהא אחראית למתן היתרי פליטת מזהמים, לפיקוח על המפעלים המזהמים ולאכיפת חוקי הגנת הסביבה.

מובן שאין זה אומר כי המשרד להגנת הסביבה נקי מפגמים. דוח מבקר המדינה שראה אור ביוני האחרון מתח ביקורת קשה ביותר על תפקוד המשרד להגנת הסביבה במפרץ חיפה, בכל הקשור במתן היתרי פליטה, בפיקוח ובייחוד באכיפה.

המבקר מצא כי המשרד להגנת הסביבה הפקיר את התושבים לזיהום ולמחלות קשות. "אבל עבור עידן עופר, יצחק תשובה ומשרתיהם בממשלה – גם המעט שמצליח לעשות המשרד המוחלש להגנת הסביבה, זה יותר מדי", נמסר מ"שומרי הבית".

יצוין כי במכתב ממשרד ראש הממשלה נכתב בין היתר כי המדיניות הסביבתית של המשרד להגנת הסביבה היא מחמירה מדי בגלל הדרישה (המעוגנת בחוק אוויר נקי) להשתמש בטכנולוגיה המיטבית, כמו גם בגלל דרישות לניטור הזיהום. כמובן, ששינוי הנהלים יעניק יד חופשית בענייני זיהום לאסדות זיקוק הגז, לבתי הזיקוק במפרץ חיפה ובאשדוד, למפעלי ים המלח ולכל יתר המפעלים המזהמים והמופרטים.

שינוי הנהלים הקיימים משמעותו הקלה משמעותית בשימוש בחומרים מזהמים. תינתן ליצרנים יד קלה על הזרמת שפכים וחומרים מסוכנים לים, וכך עלולה להיווצר מעין פסקת התגברות על חוק אוויר נקי. כאשר יינתנו היתרי פליטה נדיבים למפעלים מזהמים בישראל, לרבות לבתי הזיקוק במפרץ חיפה ובאשדוד. ההגבלות על אסדות הגז, שנועדו להקטין זיהום, יאבדו לחלוטין את משמעותן.

לפי "מעריב" (9.9), לאחרונה ובצעד חסר תקדים, נערכה ישיבה בהולה בהשתתפות בכירים במשרד להגנת הסביבה וראשי הארגונים הסביבתיים בישראל. אנשי המשרד תיארו את הרפורמה שמבקש לקדם ראש הממשלה, בנימין נתניהו (הנלחם מזה שנים נגד החוק אוויר נקי בטענה שהוא "פוגע בתחרות") והדגישו שהיא מסכנת את עצם קיומו של המשרד. "נתניהו מבקש להפוך את המשרד להגנת הסביבה מגוף מפקח עם שיניים לטובת בריאות הציבור לגוף עקר, בתירוץ של 'ייעול הרגולציה' לטובת המפעלים המזהמים ביותר בישראל", אמר לעיתון אחד מבכירי המשרד.

א"ד

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב