מניין ההרוגים במחאות החברתיות בצ'ילה עלה ל-18; יותר מאלפיים מפגינים נעצרו

מניין ההרוגים במחאות החברתיות ההמוניות ברחבי צ'ילה עלה אמש (רביעי) ל-18, בהם ילד בן ארבע. בין ההרוגים: ארבעה אזרחים שמתו כתוצאה מירי הצבא המפטרל ברחובות. כמו כן, ברחבי צ'ילה נרשמו 2,410 עצורים ו-210 פצועים – עשרות מהם מנשק חם. הפגנות גדולות נרשמו אתמול בעת השביתה כללית עליה הכריזו איגודי עובדים במדינה הלטינו-אמריקנית. "השביתה החלה, אנחנו אומרים זאת חזק וברור – די לעליות המחירים ולניצול", נכתב בחשבון הטוויטר של פדרציית העובדים של צ'ילה ((CUT שארגן את השביתה יחד עם 18 תנועות חברתיות ובתמיכת המפלגה הקומוניסטית.

הנשיא הימני סבסטיאן פיניירה התנצל בנאום שנשא בפני האומה על כך שלא הצליח לצפות מראש את התפרצות הזעם החברתי. הוא הוסיף כי ממשלו "מקבל בהכנעה ובבירור את המסר שאזרחי צ'ילה העבירו לנו". הוא הבטיח להעלות את תשלומי הפנסיה הבסיסיים ב-20%, לבטל עליה מהזמן האחרון של 9.2% במחירי החשמל והציע חוק שיוביל לכיסוי ממשלתי של טיפולים רפואיים יקרים.

"אני מכיר בחוסר החזון הזה ומתנצל בפני האזרחים", אמר בנאום שנשא מהארמון הנשיאותי בבירה סנטיאגו לאחר פגישתו עם חלק ממנהיגי האופוזיציה במדינה. בנוסף לכך, הוא הבטיח סבסוד ממשלתי שיוביל להעלאת שכר המינימום החודשי מ-301 אלף פזו ל-350 אלף (482 דולר) וציין כי הממשלה תגבש ביטוח רפואי לתרופות, שהוא בין היקרים ביותר באזור.

"העובדים דורשים צדק חברתי", נאמר בכרזה של המפגינים, אתמול, בעת השביתה הכללית במרכז הבירה סנטיאגו (צילום: אל סיגלו)

 

פדרציית העובדים של צ'ילה הודיעה הבוקר כי השביתה כללית הוכתרה בהצלחה. גם הסתדרות המורים, שהנהגת הקומוניסטים הודיעה על הצלחת השביתה. המפלגה הקומוניסטית הביעה שוב היום במסיבת עיתונאים תמיכה בהפגנות ההמוניות ומסרה שהסיעה בפרלמנט עומדת לפנות לבית הדין לחוקה על מנת לגרום לפיטורי הנשיא פיניירה בגלל הפרת חוקים רבים ואף הפרת עקרונות החוקה. לדברי הקומוניסטים ככל שהממשלה מגבירה את דיכוי ההפגנות, כך הן מתרבות בכל שטחה של המדינה. חברת הפרלמנט קמילה ואייחו של הסיעה הקומוניסטית אמרה השבוע במסיבת העיתונאים ש"הממשלה רק מוסיפה דלק למדורה".