מנהיג חזית השמאל הצרפתית: יש להילחם בשנאה שתוקפינו מנסים להחדיר בנו

בתגובה למתקפה הטרוריסטית של דאע"ש בפריז הגביר נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, את קצב ההפצצות בסוריה, הכריז מול שני בתי הפרלמנט, ולתשואות הימין, כי צרפת נמצאת במלחמה, והציע להאריך את מצב החירום במדינה לשלושה חודשים – ההצעה התקבלה.

2015-11-22_170909

מסר של מלנשון בטוויטר: מדוע דאע"ש צובר מיליונים ממכירת נפט למדינות רבות – ביניהן מדינות אירופה?

 

היקף התגובה הצרפתית בכל האמור בביטחון פנים טרם ברור, אך התבטאויותיו של מנואל וואלס, ראש הממשלה, מעידות לפחות על כוונת ממשלתו. בנאום בפני האסיפה הלאומית (19.11) הכריז וואלס כי הביטחון קודם לחירות הפרט, וכי האחרונה צפויה להיות מוגבלת באופן זמני. בשטח מקדמת הממשלה חקיקה שתאפשר גיוסים נרחבים לצבא ולמשטרה, חימוש שוטרים מקומיים בנשק כבד, גירוש חשודים בטרור ושלילת אזרחותם. הצעות הממשלה זכו לשבחים מצד מפלגת הימין הקיצוני של מרין לה פן. גורמים במפלגה אף רמזו כי הממשלה הסוציאליסטית מיישמת בכך את המצע של המפלגה הקיצונית.

אין ספק כי המלחמה בדאע"ש קשה, וכי יידרש מאמץ של שנים ארוכות, של עמי האזור וכן של גורמים בינלאומיים, כדי לאחות ולהקים על רגליהן את עיראק וסוריה המרוסקות. קל יותר להיזהר ולא לשבור אגרטל, מאשר להרכיבו מחדש לאחר שהתנפץ לרסיסים. אלא שספק רב אם הצעדים עליהם הכריז הולנד המסתכמים בהגברת התקיפות, חימוש המשטרה והחרפת הענישה יספיקו כדי להילחם באיום הגדול הזה. שיטות אלו כבר נוסו בצרפת כמו בארה"ב והצלחתן הייתה קטנה. במקרה הרע הן החריפו את הבעיות מבית ומבחוץ תוך כדי שהן דוחפות אוכלוסיות שנפגעו ממדיניות כוחנית זו הישר לזרועות האיסלאמיסטים.

 

יש להפגין חריפות בניתוח

יממה לאחר המתקפות נטל ז'אן-לוק מֵלַנְשוֹן – העומד בראש חזית השמאל, איחוד מפלגות העומדות משמאל למפלגה הסוציאליסטית, לרבות המפלגה הקומוניסטית הצרפתית – חלק בדיון בתכנית הטלוויזיה הפופולרית "אנחנו עדיין ערים". לדבריו, המערב פועל ב"שיטות כושלות" במלחמה מול הטרור האיסלמיסטי.

"יש לנו כעת זכות לשנוא" אמר מלנשון, "אני שונא את מי שתקף אותנו. אינני מסתפק בשנאה, אני גם בז להם. וכשאנחנו מנסים לשלוט במצב, אנחנו משתפרים בתור בני-אדם. יש לבחון את המצב ולהפגין חריפות בניתוח".

"השנאה שעליה יש לדבר" – המשיך מלנשון בביקורתו על התוצאות של צעדי הממשלה, "אינה השנאה שלנו כלפי תוקפינו. אני שונא אותם כמובן. השנאה שיש ללחום בה היא זו שתוקפינו מנסים להחדיר בנו. זה לב העניין – תוקפינו מבקשים להפחיד אותנו עד שנאבד כל שליטה בעצמנו, שנתנפל אלה על אלה. הם רוצים להפריד בינינו. הם רוצים לשסע בין המוסלמים לבין שאר החברה. הם רוצים לייבא לצרפת את תפיסת העולם המטורפת והפלגנית שלהם. יש להגיד בקול ברור: לאיסלאם אין כל קשר למה שקרה. איש מהמוסלמים בצרפת אינו מסוגל לפגוע בזבוב, להוציא אותו קומץ שניתן למצוא בכל הדתות".

 

לא הז'נדרם של העולם

"יש לתת דין וחשבון על כל הטעויות שהובילו אותנו למצב זה של חולשה, למצב הבלתי יאומן הזה" המשיך מלנשון. "זו תהיה טעות להמשיך ולפעול בשיטות כושלות. המלחמה הזאת נמשכת כבר זמן רב. הכאוס התחיל כשנכנסנו לעיראק כדי לשחרר… למעשה, את מי שחררנו שם? כמו כן, הפרזנו בשימוש בחוקים נגד הטרור. חוקקנו עשרה חוקים כאלה בעשר השנים האחרונות, וזה לא עזר. לאחר כל התקפה חוקקנו חוק. הקרבנו חירויות רבות בשביל ביטחון שטרם קיבלנו. יש לפחות לתת על כך דין וחשבון".

"הצבעתי נגד ההחלטה להיכנס לעיראק ב-1991. הרעיון להפציץ את לוב היה גם הוא טעות מוחלטת. וכעת אנחנו מבקשים לפעול בסוריה באותן שיטות. אנחנו לא הז'נדרם של העולם. התנהגות של קאובוי רק תגביר את הכאוס ואי-הסדר. אין עלינו חובה לכונן בכל ארץ שלום ואושר. עם זאת, יש לנתק את הקשרים, המאפשרים לדאע"ש להתקיים. צריך לשאול, מיהן המעצמות האזוריות המממנות אותם? מי באירופה קונה את הנפט הזה? איפה הכסף שלהם? מי יכול לחסום את צינורות העברת הכספים? על זה יש לדבר".

בתגובה להערה של חברת פאנל קבועה, העיתונאית לאה סַלַמֶה, שטענה שמלנשון מתחמק משאלת הזהות הלאומית, אמר מנהיג חזית השמאל: "להפך, אני מרגיש מאוד בנוח עם השאלה הזאת, אלא שאני לא עונה עליה כמו האחרים. אני מאמין בזהות הרפובליקאית של המולדת. כלומר אנחנו צרפתים כי אנו דבקים בעקרונות 'חירות, אחווה, שוויון'. צרפת אינה צבע עור, לא דת, לא אתניות, והיא אפילו לא השפה הצרפתית. מה הופך את צרפת לצרפת? שטח, זכויות וחוקים להם אנו מצייתים. אני צרפתי כי אני רפובליקאי. הפתרון לבעיה היא הרפובליקה, והיא אינה משטר ניטראלי. לא מדובר בחוקי משחק גרידא. הרפובליקה היא משטר בעל תוכן פוליטי כגון החילוניות, החירות והשוויון.

"אין כאן שום התנגשות של ציוויליזציות. מדובר בבריונים, בסוחרים, ברוצחים שלא מייצגים שום ציוויליזציה, ובטח שלא את הציוויליזציה הערבית-מוסלמית. הם אויבנו ואנחנו צריכים לנצח אותו בהגיון".

טל מאיר גלעדי

 

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"