מנהיג השמאל לולה שבמעצר הוא המועמד המוביל בבחירות לנשיאות ברזיל

בגיליון 24 של "זו הדרך" (13.6), תוארה מערכת הבחירות של שני מנהיגי שמאל לנשיאות ארצותיהם המנוהלת מתא בבית הסוהר: סלהאטין דמירטאש בטורקיה, ונשיא ברזיל לשעבר לויאס אינאסיו "לולה" דה סילבה. בינתיים דמירטאש, מראשי מפלגת העמים הדמוקרטית וחבר הפרלמנט באנקרה שהתמודד לנשיאות טורקיה וזכה בבחירות בכ-9% מקולות הבוחרים, נותר במאסר לשנים ארוכות.

2018-07-01_194559

"ישוחרר לולה" כרזה של כנס הנוער המהפכני שיתקיים בתחילת אוגוסט הקרוב בסאו פאולו, ברזיל.

הבחירות בברזיל יתקיימו בחודש אוקטובר. לפי הסקרים שראו אור בעיתונים בסאו פאולו ב-28 ביוני, אילו נערכו הבחירות כעת, היה "לולה" מקבל 34% מהקולות; מועמד הימין הקיצוני הזוכה בתמיכת הצבא וההון ג'איר בולסונארו 14%; והמועמדת הסביבתית מרינה סילבה – 7%.

על רקע מערכת הבחירות הסוערת בברזיל, פרסם האתר הספרדי "רבליון" ריאיון עם מנהיג תנועת האיכרים ללא אדמה ((MST, התנועה החברתית הגדולה באמריקה הלטינית שבה מיליוני חברים, ג'ואו פדרו סטדילה.

סטדילה סבור, כי "ברזיל מצויה בעיצומו של משבר כלכלי חמור, תולדה של המשבר הקפיטליסטי הבינלאומי שהחל ב-2008 ושהחריף ב-2013 וב-2014. ברזיל תלויה כלכלית בהון הזר. המשבר הכלכלי חולל משבר חברתי שהפך משבר פוליטי, שהעמיק את מאבק המעמדות".

סטדילה הוסיף: "בעת משבר, מנסה הבורגנות לשקם את שיעורי הרווח שלה. כיוון שבידה מצוי הכוח הפוליטי, היא מנסה לעשות זאת על גב העובדים. ב-2016 סילקה בורגנות זו מהשלטון את הנשיאה דילמה רוסף כדי להשלים את המהלך ולתפוס את ההגמוניה הפוליטית. כבר היו בידיה הרוב בקונגרס, מערכת המשפט ואמצעי התקשורת הגדולים.

"בשנתיים שחלפו מאז, פתחו נציגי הבורגנות בשלטון במערכה חסרת תקדים נגד הזכויות החברתיות ולהשתלטות על המשק הציבורי באמצעות הפרטות. אפשר להבין מדוע לולה כעת בכלא".

סטדילה סבור, אם זאת, כי "גם מעמד העובדים נקלע למשבר: נציגיו באיגודים המקצועיים ואף במפלגות השמאל, התרגלו לרעיון שיש להם מקום במערכת הפוליטית ושהמערכה מתנהלת כמסע לחצים המופעל על ממשלות לולה ודילמה. עתה נדרשים העובדים לצאת בהמוניהם לרחובות כדי לנהל את המאבק הפוליטימעמדי, אך האיגודים המקצועיים אינם מוצאים את דרכם".

הידיעה תתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב