ממשלת שמאל חדשה: אחד מראשי הקומוניסטים מונה לשר לראשונה בתולדות ספרד

המפלגה הסוציאליסטית הספרדית הצליחה אתמול (שלישי) לפתור את המבוי הסתום הפוליטי בו נמצאה בשמונת החודשים האחרונים. פדרו סנצ'ס, מנהיג הסוציאליסטים וראש הממשלה המכהן, זכה על חודם של שני קולות בהצבעת אמון שהתקיימה בפרלמנט של המדינה, בקואליציה שגיבש עם תנועת השמאל פודמוס ואיחוד השמאל של המפלגה הקומוניסטית.

השר הקומוניסטי החדש, אלברטו גרסון, באסיפה למען כינון הרפובליקה בספרד, בחודש ספטמבר שעבר (צילום: מונדו אובררו)

 

הניצחון התאפשר אחרי שהמפלגה הקטלאנית "השמאל הרפובליקאי" ומפגלת השמאל "בילדו" הבסקית נמנעו בהצבעה, בתמורה למשא ומתן על אוטונומיה רבה יותר לחבלים אלה בעתיד. כמה מפלגות שמאל אזוריות קטנות, כמו אלה המייצגות את האיים הקנריים, הצביעו בעד הממשלה. למרות ההסכמים הללו, שהיו ידועים מראש, היתה ההצבעה צמודה עד הרגע האחרון, והוכרעה בין השאר על ידי חברת פרלמנט מסיעת פודמוס הנאבקת עם מחלת הסרטן, שהגיעה להצביע למרות כאבים קשים. התוצאה הסופית – 167 תומכים בממשלה לעומת 165 מתנגדים ו-18 חברי פרלמנט נמנעו.

בין חברי הממשלה החדשה: מנהיג איחוד השמאל ומראשי המפלגה הקומוניסטית, הכלכלן הצעיר אלברטו גרסון (בן 34) שמונה לשר להגנת הצרכן. גרסון, נבחר לראשונה לפרלמנט ב-2011 בעקבות גל המחאה החברתית הענק ששטף את ספרד והיה חבר הפרלמנט הצעיר בתולדות ספרד. גרסון, אז מורה תיכון, נימנה עם ראשי המחאה ההמונית ויהיה השר הקומוניסטי הראשון ב-84 שנות קיום המפלגה. המפלגה הקומוניסטית פרסמה אמש הודעה לפיה "נמשיך להיאבק ברחובות ומספסלי הממשלה כדי למלא את השליחות שלנו, למען מעמד העובדים והעם העובד כולו".

לפי הדיווחים שפורסמו הבוקר בעיתון "אל פאיס" ביום שישי הקרוב יציג את ממשלתו החדשה בפני הפרלמנט. במהלך הבחירות הבטיח סנצ'ס לבוחרים למסות יותר את בעלי ההון ואת החברות המרוויחות סכומי עתק, להגדיל את שכר המינימום וגם להמשיך ולבטל כמה מצעדי הצנע ניאו-ליברליים שהתחיל לבטל מאז עלה לשלטון, בהצבעת אי אמון שהפילה את ראש הממשלה השמרני ביוני 2018 בעקבות פרשת שחיתות במפלגה.

עוד על ההסכם שנחתם בין הסוציאליסטים לשמאל העקבי לקראת הקמת הממשלה החדשה, בגיליון 45 של "זו הדרך" (עמ' 6):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2019/11/G45_2019.pdf