ממשלת צרפת התפטרה והקומוניסטים קוראים להציב חלופה שמאלית עקבית

ראש ממשלת צרפת מנואל ואלס הגיש אתמול (שני) את התפטרותה של ממשלתו הסוציאליסטית, לאחר שהאשים את שר הכלכלה בחציית הקווים בביקורת הבוטה שמתח על המדיניות הניאוליברלית של הממשלה. הנשיא פרנסואה הולנד קיבל את ההתפטרות, והורה לוואלס להקים ממשלה חדשה עד היום בשעות הערב. על כך מסר הבוקר העיתון הקומוניסטי הצרפתי "הומניטה".

2014-08-26_192318

מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הצרפתית, פייר לורן (בצד ימין) יחד עם מנהיג קואליציית השמאל "סיריזה" היוונית, אלכס ציפראס, במהלך הפגנה שנערכה בחודש אפריל במרכז פאריס נגד המדיניות הניאוליברלית של ממשלת הולנד (צילום: "הומניטה")

בעקבות המשבר הקפיטליסטי המחריף, כלכלתה של צרפת נמצאת בקיפאון, ושביעות הרצון מהולנד מצויה בשפל היסטורי. כמו כן, על ממשלת צרפת מופעל לחץ רב מצד ממשלת גרמניה להמשיך במדיניותה הניאוליברלית. שר הכלכלה ארנו מונטבורג עורר סערה לאחר שתקף את צעדי הצנע שמקדמת גרמניה באירופה, ואמר בסוף השבוע כי הם חונקים את צמיחתה של צרפת. הוא השתתף בסמינר שנתי כללארצי של חברי המפלגה הסוציאליסטית במזרח צרפת. מונטבורג אמר כי הגיעה העת לנקוט "התנגדות צודקת ושפויה" ל"אובססיות המוגזמות של השמרנים בגרמניה", וקרא לראש הממשלה ולנשיא לנקוט שינוי משמעותי במדיניות הכלכלית של צרפת. עמדתו של מונטבורג נתמכת על ידי שר החינוך בנואה המון, וגם על ידי שרת התרבות אורלי פיליפטי.

דבריו של מונטבורג עוררו את כעסה של הנהגת המפלגה הסוציאליסטית, הטוענת כי תפקידו הוא לתמוך בממשלה ולא לבקר אותה מבפנים. "הוא לא שם כדי לפתוח דיון, אלא כדי להשיב את צרפת לנתיב של צמיחה", אמר קרלוס דה סילבה, דובר המפלגה הסוציאליסטית, לעיתון השמרני "לה פיגארו". שיעור האבטלה בצרפת עומד מזה שנים על יותר מ-10% והסקרים מראים כי פחות מ-20% מהמצביעים מאמינים כי הולנד יכול לשקם את הכלכלה. הולנד מתכנן לקצץ בהוצאות הממשלה כדי לממן קיצוצי מסים לעסקים, אך במפלגתו יש כאלה שמביעים ספק שזו הדרך הנכונה להמרצת הכלכלה. אלה מעוניינים להתמקד פחות בצעדי הצנע, ולתעל כסף רב יותר אל משקי הבית של העובדים. כ-40 חברי פרלמנט מהמפלגה הסוציאליסטית כבר הצהירו בחודשים האחרונים על התנגדותם למדיניות הממשלה והם מכונים על ידי העיתונות הצרפתית כ"הסוציאליסטים המורדים". הם אף נפגשו עם מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית, פייר לורן, המבקר בחריפות את מדיניות מפלגתם. הקרע בתוך המפלגה הסוציאליסטית הוא כה עמוק, בעקבות עמדותיה השמרניות בנושא כלכלה וחברה, מדיניות חוץ ופנים; שיש פרשנים בעיתונות הצרפתית המטילים ספק שיש ביכולתה להשיג רוב להצעת התקציב לשנה הקרובה.

מנהיג הקומוניסטים, לורן, קרא אמש "למחות ברחבי צרפת נגד הממשלה ומדיניותה ונגד המשך המדיניות הכלכלית והחברתית שפירושה: פגיעה ברמת החיים של העובדים, המובטלים והגמלאים". לדבריו "יש למצוא את המכנה המשותף בין כל המתנגדים למדניות הניאוליברלית ולהציב חלופה שמאלית עקבית". עוד הוא הגדיר את התפטרות ממשלת ואלס, שמונה לפני כחמישה חודשים, כביטוי לשפיטת הרגל של מדיניות ממשלת הולנד. לדעתו "כפי שוואלס נכשל כעת, הוא ישוב וייכשל".

להצהרת מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הצרפתית המלאה(בצרפתית):

http://www.humanite.fr/pierre-laurent-ceux-qui-refusent-ce-cap-suicidaire-doivent-entrer-en-action-549977