ממשלת ספרד אישרה להוציא שרידיו של הרודן פרנסיסקו פרנקו מהמאוזוליאום

ממשלת ספרד אישרה אתמול (שישי) צו להוצאת שרידיו של הרודן פרנסיסקו פרנקו מהמאוזוליאום בו הוא קבור בעמק הנופלים. חברת הפרלמנט הקומוניסטית אסתר לופס מסיעת השמאל המאוחד מסרה כי "הגיעה העת לנקוט צעד זה 40 שנות לאחר תום המשטר הפשיסטי". היא הוסיפה: "מצבה ציבורית המפארת את פרנקו אינה תואמת שלטון דמוקרטי". עוד דרשה לפתוח את קברי אחים ברחבי המדינה ובהם מאות אלפי שרידים של מתנגדי הפשיזם שנרצחו מתחילת מלחמת האזרחים ב-1936 ואחריה. פרנסיסקו פרנקו, בסיוען של גרמניה הנאצית ואיטליה הפשיסטית, השליט בספרד שלטון דיקטטוריפשיסטי החל משנת 1939 ועד מותו בשנת 1975.

2018-08-25_170418

פרנקו והיטלר בעת ביקורו של הרודן הספרדי בברלין (צילום ארכיון: הומניטה)

כאמור, פרנקו קבור בעמק הנופלים שמסומן על ידי צלב בגובה 152 מטרים על צלע הר סמוך למדריד. זו האנדרטה היחידה שנותרה למנהיג פשיסטי באירופה. הצו שהוציאה הממשלה מקטין את האפשרות של תביעות אפשריות מצד צאצאי פרקנו או תומכיו במטרה למנוע את הוצאת גופתו של הרודן. בחודש הבא יובא הנושא לדיון בפני הפרלמנט, שצפוי לאשר את ההחלטה.

מאות אלפי אזרחי ספרד הוצאו להורג או נכלאו בתקופת שלטונו של הרודן פרנקו מסוף מלחמת האזרחים ב-1939 ועד למותו ב-1975. ספרד עדיין נושאת צלקות חברתיות ופוליטיות ממלחמת האזרחים, שהייתה בשנים 1936-1939 ובתקופת שלטונו של פרנקו.

ההצעה להוציא את גופתו של פרנקו, בגיבוי מפלגות השמאל משקפת את הלחץ הגובר מצד חלקים גדולים בציבור להפוך את האתר לאנדרטה רחבה יותר לזכרם של קורבנות מלחמת האזרחים.

על פי ההצעה, עשרות אלפי גופות שקבורות באתר יועברו אף הן לקבורה באתרים אחרים. רבים רואים במאוזוליאום שנחנך ב-1959 על ידי פרנקו עצמו, שריד לעברה הדיקטטורי של ספרד. האתר הפך במרוצת השנים לאתר עלייה לרגל של קבוצות הימין הקיצוני במדינה.

בשנת 2007 אישרה הממשלה הספרדית את "חוק הזיכרון ההיסטורי", שמטרתו להעניק הכרה גדולה יותר לקורבנות הפשיזם. לא היה קל ליישם זאת במדינה שבה עדיין רחובות וכיכרות רבים נושאים את שמו של פרנקו ותומכיו. מפלגת השלטון הסוציאליסטית הצליחה לקצץ במימון היוזמה עת נבחרה לשלטון בשנת 2011. הסוציאליסטים הספרדים ששבו לאחרונה לשלטון קידמו את ההצעה להוציא את גופתו של פרנקו מהמאוזוליאום במשך כמה שנים. הם טענו כי נוכחותו מכתימה את זכר הנופלים ומהווה תמריץ עבור תומכיו בהווה לעלות לרגל לאתר. פרנקו הוא היחיד שנקבר במקום שלא נהרג במלחמת האזרחים.