ממשלת השמאל החדשה ביוון מתמודדת עם לחצים מצד ממשלות ניאו-ליברליות באירופה  

מפלגת השמאל הרדיקלי "סיריזה", שזכתה בבחירות שנערכו בשבוע שחלף ביוון, הקימה קואליציה עם מפלגת "היוונים העצמאים". למפלגה הקטנה יש 13 מושבים בפרלמנט, ויחד עם 149 המושבים שקיבלה סיריזה, נוצר הרוב הקואליציוני אשר איפשר למנהיג "סיריזה", אלכסיס ציפראס, להתמנות לראש הממשלה.

2015-01-30_195506

פעילי "סיריזה" השבוע בחגיגת הניצחון עם פרסום תוצאות הבחירות (צילום: טה בימה)

 

מפלגת "היוונים העצמאים" מגדירה עצמה "מפלגת מרכז" ומתנגדת למדיניות הצנע ולתכתיבים הניאו-ליברליים של האיחוד האירופי. ההודעה בדבר הקמת הקואליציה בראשות מפלגת השמאל הרדיקלי הגיעה פחות מיממה לאחר שפורסמו תוצאות הבחירות, לפיהן זכתה סיריזה ב-36% מהקולות, וחסרו לה רק שני מושבים כדי לזכות ברוב בפרלמנט בכוחות עצמה, מבלי להזדקק לקואליציה.

יצוין כי המפלגה הקומוניסטית היוונית (KKE) הודיעה עוד לפני שהתפרסמו תוצאות הבחירות, כי תסרב להשתתף בממשלה בראשות "סיריזה". הקומוניסטים זכו ב-5.6% מקולות הבוחרים, שהם 15 מושבים בפרלמנט. זה גידול בכוחם לעומת הבחירות שנערכו ביוני 2012, אז זכו ב-4.5% מהקולות (12 מושבים), אך התוצאה מציינת נסיגה לעומת הבחירות שנערכו במאי 2012, בהן קיבלה המפלגה הקומוניסטית 8.5% מקולות הבוחרים (26 מושבים).

המפסידה הגדולה בבחירות שנערכו בשבוע שעבר היא המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (פאסוק), שבשנים האחרונות הייתה שותפה בממשלות שונות יחד עם המפלגה הימנית-השמרנית "דמוקרטיה חדשה". התוצאה בה זכתה פאסוק, 4.7% מהקולות, מהווה שפל חסר תקדים בכוחה של  מפלגת השלטון-לשעבר, שבבחירות 2009 זכתה ב-43.9%. המפלגה תיוצג כעת בפרלמנט באמצעות 13 חברים, לעומת 33 חברי פרלמנט בבחירות הקודמות.

 

תוצאות הבחירות ביוון אכזבו במיוחד את מנהיגי גוש האירו ואת הבנק המרכזי האירופי, שכן מנהיג סיריזה התחייב בקמפיין הבחירות שלו לבצע ארגון מחדש לחובותיה של יוון, כלומר – "תספורת" לבנקים נושים. כן התחייב לזנוח את תכנית הצנע שכפו על יוון המוסדות הבינלאומיים והאירופיים (בהובלת גרמניה).

 

נשיא צרפת, "הסוציאליסט" פרנסואה הולנד, לא בזבז זמן ויממה לאחר הניצחון של סיריזה כבר הכריז כי על יוון לקיים את הבטחתה לפרוע את חובותיה למדינות גוש היורו וקרן המטבע הבינלאומית. את הדברים אמר הולנד במסיבת עיתונאים בפאריס, בעקבות קריאתו של ראש הממשלה היווני הנבחר ציפראס לדון מחדש בחבילת הסיוע שניתנה לארצו. הנושים של כמחצית מהחוב של יוון הם בנקים מצרפת ומגרמניה.

 

נימה דומה שלטה בישיבת שרי האוצר של האיחוד האירופי, שנערכה בבריסל למחרת הניצחון של סיריזה. בהודעת הסיכום שפורסמה בעקבות הפגישה, נאמר כי "שרי האוצר של האיחוד האירופי מוכנים לנהל שיחות עם הממשלה היוונית החדשה, אבל אין כל כוונה לערוך 'תספורת' בחוב החיצוני היווני".

 

קיימת תמימות דעים בקרב שרי האוצר השמרנים והסוציאל-דמוקרטים באירופה בשאלת היחס לממשלת סיריזה. בכוונת כולם להמשיך ולנהוג כלפי יוון על בסיס אותה מדיניות ניאו-ליברלית. אולם מוטב כי אותם שמרנים וסוציאל-דמוקרטים יפיקו את הלקחים מיוון, אשר בבחירות שנערכו בה נחלה קואליציה של פוליטיקאים השותפים להשקפותיהם תבוסה מרה.

 

א"ד

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב