ממשלת הימין רוצה לפגוע בתיאטרון יפו; כינוס חירום של פורום מוסדות התרבות

מנהלי תיאטרון יפו יוזמנו לשימוע בפני צוות משותף של משרדי התרבות, האוצר והמשפטים, לאחר שחוות דעת של האוצר קבעה היום (רביעי) כי ניתן להפחית את תקציב התיאטרון בגין הפרת חוק הנכבה. חוות הדעת התקדימית ניתנה בעקבות אירוע תמיכה במשוררת הפלסטינית דארין טאטור והאירוע "מחברות הכלא". החלטה סופית לגבי הפחתת התמיכה טעונה את אישור שר האוצר ותתקבל לאחר השימוע. השנה עומד סכום התמיכה של משרד התרבות בתיאטרון יפו על סך של כ-878 אלף שקל.

1

היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג, הודיע הבוקר למנכ"ל משרד התרבות, יוסי שרעבי, כי ניתן להפעיל את המנגנון להפחתת תמיכת משרד התרבות בגין הפרת חוק הנכבה ביחס לאירוע תמיכה בטאטור שנערך בתיאטרון יפו בשבוע שעבר וכן ביחס לאירוע "מחברות הכלא" שערכה עינת ויצמן בתיאטרון יפו ביוני האחרון (ויצמן גם הפיקה את האירוע למען טאטור). ביחס לשלוש הצגות נוספות שעולות בתיאטרון יפו וכן לאירוע שערך בצלם בחודש שעבר בסינמטק ירושלים שגם לגביהם התלוננה צמרת משרד התרבות קבע מסינג כי "חוק הנכבה לא הופר". יצוין שפורום מוסדות התרבות יערוך היום כינוס חירום של נציגי ארגוני היוצרים כדי לדון בתגובה אפשרית לגל התלונות של משרד התרבות למשרד האוצר.

שלוש הצגות נוספות שעולות בשנים האחרונות כחלק מרפרטואר תיאטרון יפו עמדו אף הן במרכז תלונות שהעביר משרד התרבות למסינג, אולם לגביהן קבע יועמ"ש האוצר כי הן לא מפרות את חוק הנכבה. על "עיניים" בבימוי נורמן עיסא, העוסקת בסיפוריו ובשיריו של המשורר הפלסטיני מחמוד דרוויש, כתב מסינג כי למרות הטענה ולפיה חלק משירי דרוויש קוראים, לכאורה לאלימות כלפי יהודים וכוללים קטעים כ"בשרו של הכובש יהיה לי למאכל", "אין בידינו כל אינדיקציה לכך שהשירים הכוללים את הביטויים האמורים הוקראו בהצגה 'עיניים', ואף לא נטען כך בפנייה".

באירוע "מחברות הכלא" שערכה עינת ויצמן בראשית יוני בתיאטרון יפו הוקראו בין השאר תכתובות בין אסיר פלסטיני לחברת ילדות שלו, שבהם מתוארים חיי אסירים בכלא. "מבדיקה ראשונית נראה כי לכל הפחות אחד המכתבים כולל אמירות אשר עשויות לעלות, לכאורה, כדי הסתה לאלימות ולטרור ותמיכה במאבק מזוין או במעשה טרור כנגד מדינת ישראל", כתב מסינג. הוא הוסיף כי צוות מקצועי למשרדי האוצר, התרבות והמשפטים יבחן את שני האירועים – שאליהם השכיר תיאטרון יפו את אולמו כאירועים פרטיים – וכן יערוך שימוע לתיאטרון. הצוות יבחן את ההוצאה שהוציא התיאטרון על שני האירועים או את ההכנסה שעליה הוא ויתר, אם אכן היתה כזו.

יצוין שהערב (חמישי) בשעה 20:00, יערך בגדה השמאלית ערב סולידריות עם האסירים הפוליטיים הפלסטינים תחת הכותרת "מחברות הכלא", בו יוצגו קטעים מהצגתה של עינת ויצמן, "אסירי הכיבוש", שצונזרה מפסטיבל עכו השנה וגרמה למפגן סולידריות של אמנים שביטלו את השתתפותם בפסטיבל. קטעים מהתחקיר להצגה שלא הושלמה, ששרת התרבות מירי רגב הציעה לויצמן "להציג ברמאללה", יוקראו במועדון הגדה השמאלית, אחד העם 70, בתל אביב.

מנכ"ל תיאטרון יפו יגאל עזרתי אמר ל"הארץ" בתגובה: "אנחנו שומרי חוק ולא עשינו שום דבר שפוגע בחוק, בייחוד כשמדובר באירועים שהם אירוח שלנו ושבהם לא הפעלנו צנזורה. האירועים האלה מוקלטים ומתומללים, כל מלה בהם יכולה להישמע ונוכיח שאין בהם קריאה טרור, למרד או לאלימות. אנחנו שומרי חוק ונמשיך לפעול כחוק".

האירוע, הערב, בפייסבוק:

https://he-il.facebook.com/events/124691931428412

עוד בנושא בגיליון "זו הדרך" 33, עמ' 7:

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2017break/08/G33_2017.pdf