ממשלת הימין מתמודדת עם השלכות הכיבוש – גם הוקעה בינלאומית של מעשייה כלפי אזרחים

אם "לא היה כלום", כדברי ראש הממשלה בנימין נתניהו, מדוע הגיבה ממשלת הימין בהיסטריה מופגנת להחלטת התובעת הראשית בבית הדין הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, שהודיעה ביום שישי האחרון כי "קיימת עילה לפתוח בחקירה בעקבות חשד לביצוע פשעי מלחמה בידי ישראל בעזה, בגדה המערבית ובמזרח ירושלים"?

פלסטינים מפגינים נגד בכיבוש בגדה המערבית, אוגוסט 2019 (צילום: אקטיבסטילס)

התשובה היא שאכן בוצעו פשעי מלחמה רבים בעשור שלטונו של נתניהו, אך ישראל אינה מעוניינת שפשעים אלה ייחשפו ברבים. נתניהו, כדרכו, מתעלם מהעובדות ואף מהצהרת בנסודה הארוכה, לפיה גם חמאס ייחקר על הפגיעה באזרחים ישראלים. אבל כישראלים חשוב שנדגיש את אחריותנו. אלא שאפילו גיליון שלם של "זו הדרך" אין די בו כדי לפרט את כל הפרות זכויות אדם של בני העם הפלסטיני בידי ישראל מאז הקמתה.

מאחר שמרכז העניין הוא המשך הכיבוש, התייצבו כצפוי כל מפלגות הממסד הציוני לימינו של נתניהו. יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, אמר כי החלטת התובעת בהאג היא פוליטית ולא משפטית. "אין בסיס לדרישת התובעת בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל", אמר גנץ. לדבריו במאבק על לגיטימיות 'ההגנה העצמית' של ישראל אין קואליציה ואופוזיציה, וכולם נרתמים למאבק . גנץ הכריז כי צה"ל ומדינת ישראל אינם מבצעים פשעי מלחמה. תשובתו של רב אלוף במילואים גנץ די מובנת – הרי הוא נמנה עם הצפויים להחקר – אם וכאשר תפתח חקירה.

גם יו"ר העבודהגשר, ח"כ עמיר פרץ, היה שם. פרץ כיהן כשר הביטחון וההתנחלויות בשנים 2007-2006. פרץ כצפוי גינה אף הוא את החלטת בין הדין הבינלאומי ההגיונית והמתבקשת, אך הוסיף הצעה צינית משלו. בריאיון ששודר אתמול (ראשון) בקול ישראל הוא הציע לפתוח במו"מ עם הפלסטינים "גם אם הדבר לא יוביל לשום מקום" – כדי לנטרל את העוקץ הפוליטי והמשפטי שבהחלטה.

ומרצ? מרצ החלה בשבוע שעבר בקמפיין תחת הכותרת "כסף לשכונות ולא להתנחלויות". אבל גם היא איננה מסוגלת להביע תמיכה בהחלטת בית הדין הבינלאומי לפתוח בחקירה.

מרצ, כמאמרו של אריק איינשטיין המנוח, "יושבת על הגדר, רגל פה, רגל שם". אך גם מרצ הייתה שם. עם חברי הכנסת המעטים של "המחנה הדמוקרטי", הסיעה של מרצ, נמנה סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן. חלק לא מבוטל מהקריירה הצבאית הארוכה של האלוף (מיל.) גולן, שהתגייס ב-1980 ופרש מהצבא לפני שנתיים, נרשמה בשטחים הפלסטיניים הכבושים – כולל פיקוד על מבצע "חומת מגן" (2002) במהלך האינתיפאדה השנייה, שלפי נתוני האו"ם גרם למותם של 497 פלסטינים ולפציעתם של 1,447 נוספים.

בחד"ש דווקא בירכו על החלטת בית הדין בהאג. ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת) הקשה: "מי מפחד מהמשפט הבינלאומי? רק מי שיש לו מה להסתיר. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט חייב לדעת שלכיבוש יש השלכות. כשבונים התנחלויות, מנשלים קהילות ילידיות ויורים במפגינים – ולכך יש השלכות. כשהממשלה מתכחשת לזכויות הלאומיות והאזרחיות של הפלסטינים ולחוק הבינ"ל – צריך שיהיו לכך השלכות". ח"כ עופר כסיף (חד"ש –הרשימה המשותפת) הדגיש: "חיוני להישיר מבט אל הפשעים ולהתנגד להם".

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב