ממשלת הימין החליטה להפריט את מקורות והעובדים מתכוננים למאבק

לאחר הפרטת חברת החשמל, ממשלת הימין החליטה על הפרטה זוחלת של חברת מקורות והעובדים מתכוונים למאבק. משרד האוצר והנהלת חברת מקורות הגיעו להסכמה על סגירת החברה הבת מקורות יזום על מנת להפריט אותה. על רקע זה הודיע אתמול (חמישי) מנכ"ל חברת שח"מ מקורות פיתוח ויזום, אהוד הלל, לדירקטוריון החברה על התפטרותו מהתפקיד.

2018-11-02_165735

סגירת החברה היא חלק ממהלך הפרטה כולל שנדונה בין משרד האוצר למקורות. נכסי החברה שתימכר לבעלי הון כוללים את שני מתקני ההתפלה בקפריסין, בלרנקה ובלימסול, מתקן ההתפלה באשדוד, וחלקה של מקורות יזום במתקן טיהור השפכים (מט"ש) נבי מוסא.

מקורות פיתוח ויזום היא חברה בת של חברת המים הממשלתית מקורות שהוקמה לביצוע פרויקטים.

במסגרת ההפרטה במקורות תפסיק החברה לבצע פרויקטים ותתמקד בפיתוח מקורות מים כבארות חדשות ומשוקמות ותשתיות הולכה של מים. נושאים אלה נמצאים עדיין בדיונים בין משרד האוצר למקורות. בין השאר מתכננת רשות המים להוציא חלק מתחום פיתוח הבארות החדשות לחברות פרטיות. המהלך במקורות הוא דומה עד מאוד להפרטת חברת החשמל – בהסכמת ההסתדרות.

"לא נהסס להכריז על סכסוך עבודה בחברת מקורות ובחברת שח"מ מקורות ביצוע, ולנקוט בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו, כבר בימים הקרובים", כך כתב בשבוע שעבר ארנון בן דוד, יו"ר ארגון הסתדרות המעו"ף במכתב ששלח לאלי כהן מנכ"ל מקורות, ועמית לנג מנכ"ל חברת הבת שח"מ מקורות ביצוע. הסתדרות המעו"ף היא איגוד המקצועי הגדול בארץ, מונה כ-250,000 חברים ובין היתר מייצגת את עובדי החברות הממשלתיות.

בן דוד כתב כי המידע שפורסם בעיתונות "חמור, קיצוני ומטריד". לדבריו המידע פורסם בשעה שמתנהל משא ומתן בין העובדים להנהלת החברה. "בזמן שבו הצדדים ישובים לשולחן המשא ומתן, מנהלים דיונים, מציעים הצעות וממתינים, לתשובות ממנכ"ל החברה בדבר הסכם אשר הולך ומתגבש – המרחק שבין הנאמר והמוצג על ידי הנהלת החברה על שולחן המו"מ, לבין האמור בכתבה הינו בלתי נתפס". בן דוד מבקש לקבל לידיו את כל המידע על התוכניות לשינוי ארגוני ומתריע כי "אין לבצע כל שינוי מבני ו/או ארגוני הן בחברת מקורות והן בחברת שח"מ מקורות וזאת עד לחתימת הסכם קיבוצי, אשר יבטיח את זכויות העובדים".

אילן הללי, יו"ר ארגון העובדים של מקורות, מסר ל"כלכליסט" כי "האמור בידיעות אינו משקף כלל את ההבנות שהושגו עד כה בעניין מקורות, כל שכן לגבי חברת שח"מ שעליה כלל לא נסבו הדיונים. במידה ולא ימסרו ההבהרות הנדרשות בימים הקרובים, ההסתדרות תאשר לארגון העובדים סכסוך עבודה עם כל המשתמע מכך. ארגון העובדים רואה בחומרה רבה מהלכים המבוצעים בחדרי חדרים, בהיעדר שקיפות ובניגוד גמור להסכם הקיבוצי".