ממשלת הימין במדריד מול הממשל בברצלונה: אף לא אחת מהן דואגת לעובדים

הפרלמנט המחוזי הקטלאני הכריז (27.10) על עצמאות החבל. בהחלטה נכתב כך: "אנו מכריזים על הרפובליקה הקטלאנית כמדינה עצמאית, ריבונית, חוקית, דמוקרטית וחברתית". ההצבעה בבית המחוקקים הייתה חשאית, אך מתנגדי העצמאות במפלגה הסוציאליסטית נטשו את האולם טרם ההצבעה ויחד עם סיעות הימין החרימו את ההצבעה. חברי הסיעה הקומוניסטית של "השמאל המאוחד" הצביעו נגד.

שעה קצרה לאחר מכן אישר הסנאט, הבית העליון של הפרלמנט במדריד, את הפעלת סעיף 155 בחוקה. סעיף זה מאפשר לממשלה המרכזית להשתלט על כל אחד מ-17 המחוזות של הממלכה במקרה של הפרת החוק. בתגובה להכרזת העצמאות, קרא ראש הממשלה הימני מריאנו ראחוי "להחזיר את שלטון החוק לקטלוניה". השלטון המרכזי הכריז על פיזור הפרלמנט הקטלאני והדחת הנשיא קרלס פודג'מון.

בלהט המשבר בקטלוניה, שעלול עוד להסלים, שוב נשכחו האינטרסים של העובדים והעניים. נציגי הבורגנות הגדולה בספרד מתנגחים במקביליהם בקטלוניה, על רקע המשבר הקפיטליסטי הפוקד את המדינה כמעט עשור.

לדברי אדוארד נווארו, מנהיג הקומוניסטים בקטלוניה: "העובדים לא יפיקו תועלת מהכרזת עצמאות חדצדדית. אנו עדים להעמקת הדיכוי הלאומי ולתחיית התנועות הפשיסטיות והפרנקיסטיות".

עוד הצהיר נווארו: "על כוחות השמאל העקבי להציע פתרון. אנחנו נדרוש מו"מ פוליטי לשינוי החוקה הפדרלית תוך שמירת על זכויות העובדים, ונאבק ללא פשרות למען כינון רפובליקה חדשה, פדרלית וסוציאליסטית".

אדה קולאו, ראשת העיר ברצלונה, התבטאה בצורה דומה: "אשקיע את כל מאמצי בבניית תסריטים חדשים של שלטון עצמי שיעניקו לנו משטר דמוקרטי יותר. ראשית, יש לפעול למען סילוק הימין, שהיום חוגג על גבי כאבו העמוק של העם הקטלאני". היא הוסיפה: "לא בשמי; לא סעיף 155, ולא הכרזת העצמאות החד צדדית".

3