ממשלת הימין בחרה שוב בהרג מפגינים בעזה – במקום סיום המצור וחתירה לשלום צודק

הפגנות המוניות נערכו ב-20.4, זה יום השישי הרביעי ברציפות, לאורך גדר המערכת שבין ישראל לרצועת עזה. ההפגנות הן כחלק מ"תהלוכת השיבה הגדולה", הצפויה להימשך עד ל־15 במאי, יום הנכבה. לפי נתוני משרד הבריאות בעזה, ב-20.4 נהרגו במהלך המחאות מידי כוחות ישראליים ארבעה פלסטינים, בהם ילד אחד. 729 פלסטינים, מתוכם 45 ילדים, נפצעו. 42% מהפצועים (305 איש) אושפזו, בהם 156 שנפגעו מתחמושת חיה. בתי חולים ומרפאות, שהמשאבים העומדים לרשותם מוגבלים ביותר בגלל המצור על עזה, מתקשים להתמודד עם המוני הנפגעים.

2018-04-23_200053

אמבולנסים של הסהר האדום ממתינים לפינוי פצועים בעת ההפגנות ברצועת עזה (צילום: בצלם)

פרמדיקים שפינו את הילד ההרוג מוחמד איוב (15) מסרו כי נורה בראשו בתחמושת חיה כשהיה במרחק של כ־50 מטר מהגדר, ממזרח לג׳באליה, וכי לא נשקפה ממנו שום סכנה לכוחות צה"ל. המתאם המיוחד של האו״ם לתהליך השלום במזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב, הביע זעזוע מהריגתו של הילד וקרא לפתוח בחקירה.

המפגינים התאספו בסוף השבוע האחרון בחמישה מחנות אוהלים. לפני תחילת ההפגנות הוזזו האוהלים כ-50 עד 100 מטר לעבר הגדר, והוצבו במרחק של 650-600 מטר ממנה. כמו כן הקימו המארגנים מחסומי חול לאורך המחנות במטרה להגן על המפגינים מירי החיילים.

כהרגלם, מאז ההפגנה הראשונה שנערכה ב-30 במארס, הגיבו חיילי הצבא הישראלי באש חיה, לרבות ירי צלפים, ובירי של קליעי גומי ושל מכלי גז מדמיע, שחלקם הוצנחו מכלי טיס בלתימאוישים.

מאז תחילת המחאות ועד למועד סגירת גיליון זה, נהרגו 37 פלסטינים מידי חיילי צה"ל: 32 מהם במהלך ההפגנות בעזה, ארבעה מהם ילדים, וחמישה בנסיבות אחרות. שני פלסטינים נוספים נורו ונהרגו בשטח ישראל לאחר שחצו את גדר המערכת. ישראל מחזיקה כעת בגופותיהם ומסרבת להעבירן למשפחות. לדברי משרד הבריאות הפלסטיני, הגיע מספר הפצועים ליותר מ־4,900. זהו מספר הקרבנות הגדול ביותר מירי מאז הפלישה הישראלית לרצועה והמלחמה ב-2014. לא דווח על נפגעים בצד הישראלי.

המספר הגבוה של נפגעים לאחמושים, לרבות שיעור גבוה של מפגינים שנפגעו מתחמושת חיה, הוא תולדה של החלטה מודעת של ממשלת הימין, הבאה לידי ביטוי בהוראות הפתיחה באש של החיילים. בעקבות השימוש השיטתי בכוח לדיכוי ההפגנות, נשמעות בשבועיים האחרונים קריאות לכינון ועדות חקירה בלתיתלויות, הבולטת שבהן מפי מזכ״ל האו״ם ונציבות זכויות האדם של האו״ם.

גם כלפי מפגיני שלום ישראלים הופנו בשבועיים האחרונים גילויי אלימות, שנענו באדישות משטרתית. פעילי "קול אחר" בעוטף עזה, המפגינים מדי יום שישי בצומת יד מרדכי, הפכו מטרתם של בריוני ימין. ב-20.4, בעת שהמפגינים עמדו בצומת, הגיעו למקום חמישה, ככל הנראה בני משפחה, יצאו מרכבם, התעטפו בדגלים וניסו לקחת מידיהם של הפעילים את השלטים כדי לקרוע אותם. חרף התנגדות הפעילים, הצליחו הבריונים לקרוע כמה כרזות. שבוע לפני כן (13.4), השליכו פעילי ימין מרכב נע שלושה נפצים לעבר הצמתים בהם עמדו פעילי התנועה.

אנו קוראים להפסיק מיד את הירי החי במפגינים, הלוקחים חלק במאבק העממי והצודק, לסיים את המצור על עזה ולממש את זכויות האדם ואת הזכויות הלאומיות של העם הפלסטיני. אנו קוראים להקים ועדת חקירה בלתיתלויה שתבחן את פעילות צה"ל בשבועות האחרונים בגבול עזה ולמיצוי הדין עם האחראים לרצח של פלסטינים חפים מפשע, לרבות הממונים עליהם במערכת הצבאית כמו גם בדרג המדיני.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב