ממשלה סוציאליסטית חדשה בספרד: המהפך שלא הוליד ממשלת שמאל

מריאנו ראחוי, ראש ממשלת ספרד הימני, הודח מתפקידו ב-1 ביוני בעקבות הצבעת איאמון שנערכה בפרלמנט במדריד. את מקומו תפס פדרו סאנצ'ס, יו"ר המפלגה הסוציאליסטית, שהרכיב ממשלה חדשה. ראחוי הודח על רקע פרשיית שחיתות נרחבת שנתגלתה במפלגתו, המפלגה העממית. למרות שלא נמצאו ראיות למעורבותו הישירה של ראחוי בשחיתות, הצליח הרוב בפרלמנט להדיח אותו ואת ממשלתו הימנית, שהייתה ממשלת מיעוט.

2018-06-09_163543

מנהיג פודמוס, פבלו איגלסיאס (במרכז), ולצדו (שמאל) מנהיג השמאל המאוחד, אלברטו גרסון (צילום: מונדו אובברו)

המפלגה הסוציאליסטית הגישה את הצעת אי האמון, לאחר שבית המשפט הרשיע בכירים במפלגת הימין בשורה של מעשי שוחד, הלבנת כספים והתחמקות מתשלום מס. לפי החשדות, לקחו ראשי סניפים ובכירים בדרג השלטון המקומי של המפלגה שוחד לכיסם וכן למימון הפעילות הפוליטית שלהם בתמורה להטיית מכרזים במשך כשלושה עשורים. הפרשה נחשפה ב-2009 והסתיימה רק זה עתה. הדמות הבכירה ביותר שהורשעה היא לואיס ברסנאס, גזבר המפלגה, שעליו נגזרו 33 שנות מאסר וקנס של 44 מיליון יורו.

"אנחנו הולכים לפתוח דף חדש לדמוקרטיה בארצנו", הצהיר סאנצ'ס בפרלמנט אחרי ההצבעה. ראחוי הוא ראש הממשלה הראשון בספרד המודרנית, מאז מותו של הרודן הפשיסטי פרנסיסקו פרנקו ב-1975, שהודח בהצבעת אי אמון. הרוב להדחת ראחוי הושג כשנציגי המפלגה הלאומית הבאסקית בפרלמנט הודיעו כי יצטרפו למחנהו של סאנצ'ס.

עוד מפלגות בולטות שתמכו בהדחת ראחוי, נוסף לסוציאליסטים והבאסקים, היו שתי מפלגות קטאלניות, קואליציית השמאל המאוחד של המפלגה הקומוניסטית ופודמוס השמאלית. בסך הכול, הושג רוב של 180 חברי פרלמנט בעד הצעת אי האמון, לעומת 169 שהתנגדו לה.

ב-7 ביוני מינה סאנצ'ס את ממשלתו ובה רוב נשי (11 שרות מתוך 17 בסה"כ); זאת לראשונה בעידן הדמוקרטי של המדינה. בין היתר, מונו נשים לתפקיד סגנית ראש הממשלה, שרת הכלכלה, שרת האוצר ושרת המשפטים. "זו ממשלה התומכת בשוויון מגדרי, בשוויון גילי, פתוחה לעולם אך מעוגנת באיחוד האירופי", אמר.

זו, לכאורה, סיבה למסיבה. ואולם, השמחה הייתה מוקדמת. השרות האחראיות לתחומים הכלכליים, קלבידיו ומונרטו, הן בעלות עמדות ניאוליברליות מובהקות. שר הפנים פרננדו גרנדהמרלסקה מגיע משורות הימין ומצדד בעמדות הממשלה הקודמת בכל הנוגע לטיפול הכוחני במשבר בחבל קטלוניה, הנמשך עד עתה.

"ראחוי הלך, אבל מדיניותו נשארת", הגיב בטון מריר אלברטו גרסון, יו"ר קואליציית השמאל המאוחד ומראשי המפלגה הקומוניסטית. חברו לסיעה המשותפת בפרלמנט ומראשי פודמוס, פבלו איגלסיאס, אמר לעיתון "אל פאיס" (7.6): "סנאצ'ס נמצא בקשר עמנו בפרלמנט כמעט מדי שעה עד לנפילתו של ראחוי. זה היה לפני כשבוע. מאז לא שמענו ממנו. הצענו להקים ממשלת שמאל יחד עם השמאל המאוחד. בין היתר, כדי להעניק לממשלה את הרוב הפרלמנטרי הדרוש. הרי, ממשלת סאנצ'ס נשענת על כרעי תרנגולת – 84 מושבים בלבד, ועלולה לסיים את דרכה במהלך שבועות או חודשים ספורים. לא קיבלנו שום התייחסות".

איגלסיאס הוסיף: "בעקבות הרכב הממשלה ועמדותיה הפוליטיות, הכלכליות והחברתיות של חבריה, דומה כי סאנצ'ס מנסה להתמרכז ואף לפזול לעבר מפלגות הימין. חבל שזה כך. אפשר היה להקים ממשלת שמאל בעלת מצע מתקדם הכולל עצירה של מדיניות הצנע הניאוליברלית, תוספות לקצבאות ולשכר המינימום ומאבק באבטלה החריפה".

מתגבר החשש בקרב פעילי השמאל העקבי ונציגיהם בפרלמנט, כי סאנצ'ס מנסה לשחזר את המשטר שהתקיים בספרד לאחר מותו של פרנקו משטר פוליטי דומפלגתי ("אמריקאי" כדבריהם): מפלגה שמאלמרכז (אך לא ממש רחוקה ממנו…) ומפלגת ימיןשמרני.

המציאות כעת מורכבת הרבה יותר. ספרד מתמודדת בו זמנית עם כמה משברים: משבר כלכליקפיטליסטי; חוסר אמון גובר במוסדות המדינה (בייחוד בגלל מעשי השחיתות הממושכים של הממשלה היוצאת); שאלת קטלוניה שטרם מצאה את פתרונה; וההשלכות הקשות של מדיניות ניאוליברלית הנמשכת כשני עשורים (ושהחלו בה הממשלות הסוציאליסטיות).

אימוץ המדיניות הניאוליברלית במפלגה, שעד לפני כמה עשורים הגדירה את עצמה מרקסיסטית וששמה הרשמי "המפלגה הסוציאליסטית הפועלית הספרדית", גרם להיחלשותה ואף למשבר מנהיגות ממושך. סאנצ'ס עצמו נאלץ להתפטר לפני שנתיים מתפקידו כיו"ר בגלל חילוקי הדעות בקרב "הברונים". "הברונים" הוא כינויים של ראשי המפלגה המנהלים בפועל את ענייניה.

גרסון מעריך כי בחירות כלליות עשויות להיערך בהקדם, עוד לפני המועד הקבוע בחוק (2020). כהכנה לאתגר, יערוך השמאל המאוחד משאל בקרב כ-100 אלף חבריו (שנרשמו בסניפי המפלגה ברחבי ספרד והמשלמים דמי חבר מדי חודש), כדי להשיב לשאלה, אם הם תומכים בהמשך בשותפות עם פודמוס במסגרת הסיעה המשותפת בפרלמנט ואף בהרחבתה לבחירות המוניציפליות, האזוריות ולפרלמנט האירופי. המפלגה הקומוניסטית קראה לחבריה ואוהדיה, הפעילים בשורות השמאל המאוחד, להצביע בעד ההצעה.

אפרים דוידי

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב