ממשלה בהכחשה: קואליציית נתניהו הימנית מנוכרת למאבק הרחב נגד האלימות ולמען הביטחון האישי

הפגנות ומחאות המוניות, לרבות חסימת כבישים, שיירות מכוניות, שביתות ועצרות מעסיקות את הציבור הערבי. דומה כי רוב האזרחים הערבים מבינים כעת, שעל מנת לשמור על ביטחונם האישי והלכידות הלאומית – עליהם לעשות מעשה פוליטי, ציבורי והמוני (ר' טורים של ח"כ איימן עודה, ח"כ עאידה תומאסלימאן ואמג'ד שביטה בעמודים 3 ו-4 המתפרסמים בגיליון השבוע של "זו הדרך")

בשבוע האחרון רבבות יצאו לרחובות הערים הערביות, הערים המעורבות והכפרים וקראו: "די לאלימות!". המסר בקריאות ובכרזות בערבית ובעברית היה מחודד יותר: "משטרת אפרטהייד", "נמאסתם – התפטרו", "המשטרה מפקירה את האזרחים" ו"אלימות – לא בתרבות שלנו". הסיסמה האחרונה התייחסה לדברי השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, שאמר כי החברה הערבית "היא חברה מאוד מאוד, ועוד אלף פעמים מאוד, אלימה" בריאיון לרדיו ירושלים. לדבריו, "אלה קודים תרבותיים". יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ עודה (חד"ש), הגיב בחריפות: "ארדן מעדיף להסתתר מאחורי טענות גזעניות ולזרוק את האחריות על הנרצחים. שיעור הנרצחים בחברה הערבית לפני אירועי אוקטובר 2000 היה זהה לממוצע הארצי. לאחר שהמשטרה הפקירה את הרחובות שלנו לארגוני פשע ולכנופיות, החל מספר הנרצחים לעלות". ח"כ עודה הדגיש שבניגוד לדברי ארדן, הפשיעה בחברה הערבית אינה תוצר תרבותי אלא תוצר של גזענות ממשלתית. "ארדן רואה בנו אויבים ומסרב להגן עלינו מארגוני הפשע המשיגים את רוב הנשק מהצבא. אין מקום לגזענות הזאת ב-2019. אנחנו נמשיך במאבק לזכות הבסיסית ביותר של כל אזרח, הזכות לחיים ולביטחון".

דבריו הגזעניים של ארדן לא נאמרו בחלל ריק. עמיתו, שר התקשורת דוד אמסלם, אמר כי "אם משטרת ישראל לא הייתה חוקרת את בנימין נתניהו – ייתכן שהייתה יכולה להקצות יותר משאבים כדי לעצור רצח נשים". אמסלם אמר את הדברים בהתייחסו לדבריה הביקורתיים כלפי הממשלה של לילי בן עמי, אחותה של העו"ס מיכל סלה שנרצחה בידי

בן זוגה. על אמירה מקוממת זו, שב שר התיירות יריב לוין.

אמירות השרים הן ביטוי לממשלה בהכחשה. זו ממשלה המנוכרת למאבק באלימות המשתוללת בקרב 60% מאזרחי ישראל (ערבים ונשים). ממשלת הימין מטפחת את הדימוי של החברה הערבית כ"אלימה" כדי להמשיך באפליה הממוסדת ובהסתה נגדה. חוסר העניין של ממשלת הימין במצוקות האזרחים ובביטחונם אינו תולדה של מצוקה תקציבית, כפי שהכריז אמסלם, אלא של סדר עדיפויות עקום וקלוקל בקביעת סדר יומם של מנגנוני אכיפת החוק.

לפי תחקיר שפורסם השבוע (13.10) ב"הארץ", שוטרים שהוצבו לאורך כל הקיץ בעיסאוויה שבמזרח ירושלים (ר' עמ' 5 בגיליון השבוע של "זו הדרך") תועדו מתלוננים על כך שאין מטרה לפעילות בשכונה, למעט התגרות בתושביה הפלסטינים. בתיעוד שהגיע ל"הארץ", אומר אחד השוטרים: "זה אשכרה להתגרות בהם סתם. למה לעשות את זה בכוונה?".

מאורעות השבועות האחרונים מוכיחים שוב כי ממשלת הימין בוחרת להתעלם מביטחונם האישי של האזרחים והאזרחיות. ממשלה שאינה מאמצת תכנית ממשלתית למיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית מיישמת את האמרה: אין לא יכול, יש לא רוצה.

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"