מכה קשה לליכוד: יו"ר ועדת הבחירות אסר לצלם את המצביעים בקלפי; ח"כ עודה: ניצחון לדמוקרטיה

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, התיר אמש (שני) לצלם את ספירת הקולות בקלפיות בבחירות הקרובות, אך לא על ידי המפלגות. בהחלטת יו"ר הוועדה נכתב כי הצבת מצלמות באופן שיטתי בקלפיות טעונה חקיקה ראשית, בדומה לעמדת היועץ המשפטי לממשלה. המהלך של מלצר יבלום את יוזמת הליכוד הגזענית: להרתיע בוחרים ערבים מלהצביע.

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר (צילום: ועדת הבחירות המרכזית)

 

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), הגיב בטוויטר וכתב כי "‏ההפסד של הליכוד הוא ניצחון לאזרחים הערבים והמרחב הדמוקרטי כולו. פעילי דיכוי ההצבעה של הימין יצטרכו לשבת בבית – אנחנו נדאג לצאת לקלפי". ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש) הוסיפה כי "העמדה העקרונית שהצגנו בוועדת הבחירות ניצחה. זהו ניצחון לכוחות התומכים בדמוקרטיה ולציבור הערבי, והפסד לליכוד. ביבי: תפרק את מיליציית המצלמות שלך. אנחנו נפרק את השלטון שלך.

מטעם הרשימה המשותפת נמסר בתגובה להחלטה כי "פרויקט דיכוי ההצבעה של הליכוד נכשל. ועדת הבחירות אסרה על מפלגת השלטון להציב מצלמות מטעמה בקלפיות ביישובים הערביים – במטרה מוצהרת להוריד את אחוזי ההצבעה בציבור הערבי".

ארגון עדאלה לזכויות המיעוט הערבי בישראל, התייחס אף הוא להחלטת השופט מלצר, לאסור על הליכוד להציב מצלות בקלפיות, ואמר כי "ההחלטה מאשרת ומחזקת את הטענות שהשמענו כבר בחודש אפריל: מבצע הצבת המצלמות שיזם הליכוד בבחירות האחרונות היווה תיוג אתני פסול של האזרחים הערבים במטרה להרתיע אותם מלהצביע, ותיעוד מצביעים המגיעים לממש את זכות ההצבעה שלהם הינה פגיעה אסורה בפרטיותם ובזכותם החוקתית לבחור בחופשיות ובחשאיות".