מכה קשה לארה"ב: מועמד השמאל מוביל בבחירות לנשיאות הונדורס

מועמד השמאל שבאופוזיציה בהונדורס, סבלדור נסראללה סאלום, מוביל על הנשיא המכהן חואן אורלנדו פרננדז – כך עולה מספירת יותר ממחצית הקולות בבחירות במדינה המרכז אמריקנית. מגיש הטלוויזיה הפופולרי, העיתונאי נסראללה זכה ב-45.17% מהקולות, בעוד הרננדז, העומד בראש המפלגה הלאומית הניאו-ליברלית והפרו-אמריקאית, קיבל 40.21% מהקולות. מוועד הבחירות המרכזי נמסר כי "המגמה היא בלתי הפיכה וקיים סיכוי סביר שנסראללה ינצח בבחירות". נמסר כי תוצאות סופיות ורשמיות יפורסמו בעוד 8 ימים.

2017-11-28_213133

סלבדור נסראללה באסיפת בחירות שנערכה בשבוע שעבר (צילום: ברית האופוזיציה נגד הדיקטטורה)

 

ניצחון של נסראללה, העומד בראש "ברית האופוזיציה נגד הדיקטטורה", מהווה מכה קשה לארה"ב, שרואה בנשיא המכהן כבעל ברית חשוב. לארה"ב, שלה בעלות ברית מעטות במרכז אמריקה, קשרים טובים עם צבא הונדורס המואשם לעיתים קרובות בהפרה שיטתית של זכויות אדם.

ניסיונו של הנשיא המכהן הימיני הרננדס להיבחר לכהונה שנייה נתפס כשנוי במחלוקת בהונדורס, שעדיין מתאוששת מהפיכה שאירעה ב-2009 שבה הודח הקודם מנואל סלאיה האנטי-אימפריאליסט, צעד שבו תמך הנשיא המכהן. סלאיה, חברו של מנהיג ונצואלה לשעבר הוגו צ'אבס, ניסה להחיל מדיניות כלכלית סוציליאסטית אך נתקל בהתנגדות הבורגנות הגדולה רבת העוצמה במדינה. אמש הוא נצפה לצדו של נסראללה. "ניצחנו", כתב בטוויטר. נסראללה בן ה-64 השתמש ברקע שלו בעולם הבידור כדי לגייס בוחרים בקרב אזרחים שמאסו בשחיתות של מפלגות הימין. הוא הבטיח להילחם באלימות, בעוני ובשחיתות.