מינימום 5,000: קמפיין חדש של 'עומדים ביחד' ו'כוח לעובדים' דורש פנסיה בכבוד לכולם

תנועת 'עומדים ביחד' וארגון 'כוח לעובדים', בהם משתתפים גם פעילי חד"ש ומק"י רבים, פתחו בקמפיין חברתי רחב היקף בדרישה לחקיקה שתבטיח, כי כל אזרחית ותיקה מעל גיל 62 וכל אזרח ותיק מעל גיל 67 יקבלו מהמדינה השלמה להכנסותיהם, כך שלא יחיה כאן איש בפחות מ-5,000 שקל בחודש. לקמפיין נפתח עמוד פייסבוק ("מינימום 5000 على الأقل") ומתוכננת שורת אירועי הפצה.

בכרוז שחילקו מארגני הקמפיין נכתב: "למחצית מהאנשים בגיל הפרישה – אין פנסיה; לשליש מהאנשים בגיל העבודה – לא מפרישים לפנסיה. המחקרים מוכיחים: רובנו לא מצליחים לחיות בכבוד אחרי גיל הפרישה. האזרחים הוותיקים בישראל הם העניים ביותר בעולם המערבי – אחד מכל ארבעה חי בעוני".

ימים ספורים אחרי יציאת הקמפיין לדרך, התראיין (21.8) שר הרווחה חיים כץ בגל"צ ולמעשה הביע תמיכה בדרישה העקרונית: "גם אני הייתי רוצה שתהיה קצבת זקנה של 5,000 שקל, כדי לתת לזקנים בארץ לחיות. אבל אין לנו את הכסף הזה".

2016-08-22_203749

בתגובתם כתבו 'עומדים ביחד' ו'כוח לעובדים': "הכל עניין של סדרי עדיפויות, ונמאס לנו לשמוע שאין כסף. אם הממשלה הייתה רוצה לטפל במצוקות של האזרחים הוותיקים, ואם שר הרווחה באמת מסכים עם הדרישה הבסיסית שלנו למינימום 5,000 – יש מאיפה להביא את הכסף. אנחנו דורשים ומצפים משר הרווחה חיים כץ להתנגד, למשל, לתקציב שלא כולל פתרון עמוק לנושא ולא מאפשר לקשישים ולאזרחים הוותיקים בישראל להתקיים בכבוד".

"ואם כבר רוצים להיכנס לפרטים" המשיכו שני הארגונים, "ונראה לנו רצוי שהשר כץ ילמד את הפרטים, ההצעה שלנו לא באמת תעלה 100 מיליארד שקל, וחבל שהשר סתם זורק מספרים. במסגרת הדרישה למינימום 5,000, אנחנו מציגים גם את מקורות המימון לדרישה שלנו: במקום ההורדה המתוכננת של מס החברות, אנחנו מציעים להעלות את המס שמשלמים חברות ענק וטייקונים; בנוסף, אנחנו מבקשים להנהיג בישראל מס ירושה על כל ירושה הגבוהה מ-7 מיליון שקל, כמו שנהוג ברוב המדינות המערביות. בסופו של דבר, הכל שאלה של רצון. ולצערנו, נראה שבממשלת ישראל אין כרגע רצון שאזרחים וותיקים יחיו ויזדקנו בכבוד".

המאבק למען חיים בכבוד לאזרחים התיקים יימשך בחודשים הקרובים, ובסופו תועלה הצעת חוק בנושא. לחץ ציבורי רחב ומאורגן לדרישה כל כך בסיסית עשוי ליצור שינוי עבור כל אותם קשישים החיים בעוני.

פרטים נוספים על הקמפיין בפייסבוק:

https://www.facebook.com/MINIMUM5000