מיליוני עובדים הפגינו ברחבי העולם לציון ה-1 במאי; מעצרים בערים רבות

מיליוני עובדים הפגינו אתמול (שלישי) ברחבי העולם לציון ה-1 במאי. כמו כן, נרשמו מעצרים באיסטנבול, בפאריס, במנילה ובעוד ערים רבות.

כ-55 אלף בני אדם השתתפו בצעדות לציון אחד במאי ברחובות פריז. עימותים פרצו בצעדה המרכזית לרגל ה-1 במאי בבירת צרפת כאשר קבוצה של פרובוקטורים שהגדירו עצמם כ"אנרכיסטים" החלו להשליך חפצים לעבר מפגינים, עוברי אורח והמשטרה. כ-200 מהם נעצרו על ידי המשטרה לאחר שזרעו הרס רב – כולל במתקני העירייה ותחנות אוטובוסים. כ-200 אירועי ה-1 במאי נערכו אתמול ברחבי צרפת בצל הרפורמות הניאו-ליברליות שמקדם נשיא צרפת עמנואל מקרון בחוקי העבודה במדינה, שיקלו על המעסיקים לפטר עובדים ונגד הפרטת הרכבות.

8

מפגינים קומוניסטים, אתמול, במרכז בגדד (צילום: הומניטה)

 

כאמור, עצרות ותהלוכות רבות נערכו בערים נוספות ברחבי העולם, והסתיימו בכמה מקרים בעימותים אלימים עם כוחות המשטרה. באיסטנבול, כוחות הביטחון ריססו גז מדמיע על המפגינים שניסו להגיע לכיכר תקסים החסומה, וכמה מהם נפצעו. גם במצרים דווח על כוחות משטרה שמנעו כינוסים של איגודי עובדים לרגל יום הסולידריות הבינלאומי.

"ה-1 במאי הוא גם יום שבו יש לגנות את התרגילים של אימפריאליזם האמריקאי שנועדו לערער את הממשלות המקדמות באמריקה הלטינית", קרא מזכ"ל איגוד העובדים של קובה, אוליסס גילרטה, בפני מאות האלפים שצעדו בבירה הוואנה. ברחבי אמריקה הלטינית נערכו אסיפות והפגנות המוניות. הגדולות שבהן נערכו בקראקס, בירת ונצואלה; בעריה הגדולות של ברזיל ובארגנטינה. בבואנוס איירס נערכו שש הפגנות, הגדולה שבהן בהשתתפות כ-150 אלף עובדים, מובטלים ותושבי שכונות שנערכה בדרום העיר על פי קריאת פדרציית העובדים של הכלכלה העממית, "עומדים ביחד בשכונות" והמפלגה הקומוניסטית המהפכנית.

בג'קרטה, בירת אינדונזיה, המפגינים חסמו את מערכת התחבורה הציבורית והתאספו מול הארמון הנשיאותי, בדרישה לשכר הוגן, לעצירת את יוקר המחייה הגואה ולמען תנאי עבודה משופרים. בפיליפינים, רבבות העובדים קראו להעלאת שכר המינימום.

בעיראק אלפי חברי המפלגה הקומוניסטית צעדו במרכז הבירה בגדד. בהפגנה לקחו חלק גם פעילים בתנועה השיעית של מוסא סדר שחברה למפלגה הקומוניסטית בהקמת רשימה משותפת שרצה בבחירות לפרלמנט ב-12 במאי הקרוב. הרשימה הציגה 623 מועמדים לפרלמנט ברחבי עיראק – פרט למחוז כורדיסטן בו הקומוניסטים המקומיים הציגו רשימות משלהם.

באתונה נערכו שלוש הפגנות גדולות בפינות שונות של העיר, שלמעשה שיתקו את בירת יוון. הגדולה שבהן נערכה בכיכר סינטגמה על ידי המפלגה הקומוניסטית ומערך הכוחות המעמדיים. באיראן אלפים הפגינו, חרף האיסור, במרכז טהראן ודרשו דמוקרטיה וצדק חברתי. כוחות הביטחון לא פיזרו את ההפגנה. מנהיג האיגודים המקצועיים שבמחתרת, חסאן סדיקי מסר כי "לממשלת איראן מדיניות כלכלית וחברתית שפוגעת במעמד העובדים. אנו אף לא יכולים להפגין, כמו בכל העולם, ביום העובד הבינלאומי. חרף האיסור אנו יורדים לרחוב כדי לקחת את זכויותינו גם בכוח".