מיליוני אלג'יראים יצאו לרחובות בהפגנות זעם נגד כהונה חמישית לנשיא בוטפליקה

מיליוני בני אדם הפגינו אתמול (שישי) בבירה אלג'יר ובכל עריה הגדולות של אלג'יריה נגד התמודדותו של נשיא המדינה, עבד אלעזיז בוטפליקה, לכהונה נוספת, החמישית במספר. כך מסר הבוקר העיתון "אל ווטאן" היוצא לאור באלג'יר. העיתון הכתיר את הכותרת הראשית כך: "מיליוני אלג'יראים ברחובות עם נפלא!". המחאות ההמוניות נגד הנשיא בן ה-82, המכהן בתפקיד 20 שנה, נכנסו לשבוע השלישי.

 2019-03-09_201710

אתמול המשטרה נפרסה בכל מוקדי המחאה, מסוקים הקיפו את שמי הבירה וכל שירותי התחבורה הציבורית בעיר הושבתו לקראתה. במהלך ההפגנה, התפתחו עימותים בין אזרחים לכוחות הביטחון, שהתיזו על המפגינים גז מדמיע כדי למנוע מהם להתקרב לכביש המוביל לארמון הנשיאות. כ-200 בני אדם נעצרו, מאות נפגעו ו-112 שוטרים נפצעו.

אזרחים יצאו להפגין גם בעיר השנייה בגודלה במדינה, אוראן, ובעיר טיזי אוזו. על השלטים שהחזיקו המפגינים היה רשום "אלג'יריה היא רפובליקה, לא ממלכה" ו"לא יהיו בחירות עד שהכנופיה לא תיפול". ב"אל ווטאן" נכתב כי המפגינים, שקראו עד עכשיו ל"שינוי פוליטי", קראו כעת "לשינוי משטר" ולצדק חברתי.

בשבועות האחרונים נערכות הפגנות בהיקף שהפתיע רבים במדינה. בוטפליקה, אך לא בקולו, הודיע כי יתמודד בבחירות שייערכו ב-18 באפריל. זאת למרות שלפני כשש שנים הוא לקה בשבץ ומאז הוא ממעט להופיע בפומבי. בשבע שנים האחרונות הוא לא נשא אף נאום בפני הציבור, והוא נראה רק פעמים בודדות.

בוטפליקה אמר הזהיר ערב ההפגנות ההמוניות ש"ארגונים מקומיים או זרים עלולים לחדור להפגנות" נגד שלטונו ו"לגרום לכאוס". זאת התגובה הראשונה של השליט. לפי מכתב שפורסם על ידי סוכנות הידיעות הרשמית, בוטפליקה הזהיר כי כל חדירה של ארגונים "בוגדניים" להפגנות השלוות עלולה לגרום לכאוס ולהוביל למשבר.

יצוין הערוץ הלבנוני "אלמיאדין" דיווח מפי מקור רפואי כי מצבו הבריאותי של נשיא אלג'יריה שטופל בז'נבה מוגדר כחמור מאוד והוא על סף אובדן הכרה. הכתב המקומי מטעם הערוץ דיווח כי בוטפליקה הובהל לטיפול נמרץ, וכי הרופאים שטיפלו בו לא העניקו לו אישור לתפקד כנשיא בשל מצבו הבריאותי הקשה. גם מול בית החולים האוניברסיטאי בו אושפז הנשיא נערכו אתמול הפגנות מחאה של אזרחי אלג'יריה תושבי שוויץ.