מיליונים ברחובות: עשרות מפגינים נהרגו בידי כוחות הביטחון במיאנמר

לפחות 60 בני אדם נהרגו היום (שבת) ברחבי מיאנמר מירי של כוחות הביטחון נגד מפגינים תומכי דמוקרטיה. כך דיווחו פעילים איגודים מקצועיים הפועלים במחתרת. לדבריהם מיליוני מפגינים גדשו היום את רחובות המדינה במחאות נגד הדיקטטורה הצבאית הפשיסטית. לפי הדיווח, לפחות 20 נהרגו בעיר מנדליי, ועד עשרה בעיר יאנגון שבה נערכות הפגנות המוניות נגד הצבא זה כחודשיים.

מפגינים נושאים את גופתו של חברם שנורה הבוקר במנדליי בידי חיילים (צילום: האיגודים המקצועיים של מיאנמר)

 

על פי מקורות באיגודים המקצועיים יותר מ-380 בני אדם נהרגו מאז תפסה החונטה הצבאית את השלטון במדינה בתחילת פברואר. מנהיגי החונטה של מיאנמר הזהירו אמש כי המפגינים מסתכנים בכך שיירו בראשם. מנתוני ארגון הסיוע לאסירים פוליטיים עולה כי 25% מאלו שנהרגו מתו מיריות בראשם.

כוחות הביטחון מנסים מאז 1 בפברואר לדכא את ההפגנות נגד השלטון הצבאי שהחליף את ההנהגה האזרחית. לתפיסת השלטון ולהכרזה על הרמטכ"ל מין אונג הלאינג כשליט בפועל קדם גל מעצרים של מנהיגת המדינה האזרחית, אונג סן סו צ'י, הנשיא וין מיין ובכירים נוספים במפלגת השלטון "הליגה למען הדמוקרטיה". מעריכים שמאז ההפיכה ועד היום נעצרו בידי כוחות הביטחון כ-9,000 אזרחים.

יצוין בספטמבר 2015 הגיע רמטכ"ל צבא בורמה, מין אונג הלאינג, שהוביל את ההפיכה, לביקור בישראל. הוא ביקר בין השאר בתעשיות הביטחוניות המרכזיות ובבסיס של חיל הים ובזמן הביקור נחתם מזכר הבנות והסכם ביטחוני למכירת נשק, אימונים ושיתוף פעולה מודיעיני.