מיליון אזרחים הפגינו בסיאול בדרישה להדיח את הנשיאה הימנית

מאות אלפי בני אדם יצאו היום (שבת) להפגין בסיאול, בירת קוריאה הדרומית, בדרישה להדיח את הנשיאה הימנית פארק ג'וןהייה בשל פרשת השחיתות בה היא חשודה – כך דיווחה סוכנות הידיעות הדרום קוריאנית "יונהאפ". המשטרה מעריכה כי 250 אלף בני אדם השתתפו בהפגנות היום. המארגנים הודיעו שכמיליון בני אדם לקחו חלק במחאה. פארק חשודה שאפשרה לחברתה, בתו של מנהיג כת דתית, להשפיע על עניינים מרכזיים במדינה, מבלי שהיא מחזיקה בתפקיד כלשהו בממשל.

2016-11-12_165310

מתאספים הבוקר לקראת ההפגנה המונית שנערכה בסיאול (צילום: "יונהאפ")

יצוין ששוטרים ממשטרת סיאול ונציגי התובע המחוזי של דרום קוריאה פשטו השבוע על מטה החברה הרבלאומית סמסונג, וחיפשו עדויות לכך שבכירים בחברה היו קשורים לשערוריית שוחד ושחיתות שלאחרונה מרעידה את דרום קוריאה. לפי החשד, בכירים בסמסונג העבירו כספים בצורה עקיפה וסודית ובמשך חודשים ארוכים לצ'וי סוןסיל, חברה ותיקה של נשיאת דרום קוריאה פארק. ככל הנראה בסך הכל הועבר 3.1 מיליון דולר לחשבונה של צ'וי, שהשתמשה בכסף על מנת לממן את לימודיה של בתה, במסווה של תמיכה באירועי ספורט שאורגנו על ידי ארגוני צדקה שהוקמו על ידי צ'וי וביתה. נציג של התובע המחוזי אישר שצ'וי היא המוקד מאחורי הפשיטה למשרדי סמסונג.

לפי סוכנות הידיעות "יונהאפ", שציטטה מקורות אנונימיים במשרד התובע המחוזי, הבכיר בסמסונג שנמצא במוקד החקירה הוא פארק סאנגג'ין, סמנכ"ל סמסונג אלקטרוניקס לענייני קשרים עסקים. פארק הוא גם ראש ארגון רוכבי הסוסים בדרום קוריאה. המשטרה גם פשטה על משרדי הארגון וארגון נוסף המייצג את מגדלי הסוסים במדינה, שוב בחשד לשוחד שקשור לאירועי הספורט שלפי הטענות צ'וי ארגנה. לפני כעשרה ימים צ'וי, שמונתה למספר ועדות ממשלתיות מובילות בתחום התרבות והספורט ללא כל ניסיון פוליטי, נעצרה בחשד למעשה מרמה ושוחד, ובטענה שהשתמשה בקשרים הקרובים שלה לפארק על מנת לגייס 68 מיליון דולר מעשרות מהחברות המובילות בדרום קוריאה.

על פי הדיווחים שצ'וי הייתה מעורבת בצורה בלתי חוקית במינויים פוליטיים בכירים ואפילו עזרה לפארק לבחור את בגדיה ולשכתב את נאומיה. לא מעט תשומת לב בתקשורת המקומית הופנתה כלפי ההיסטוריה האישית והמפותלת של צ'וי, שהיא בתו של טאמין, ראש כת פופולרית במדינה. לפני מותו ב1994, טאמין היה יועץ בכיר של אביה של פארק, שגם היה נשיא דרום קוריאה ורודן בשירות ארה"ב, לפני שנרצח ב-1979. לאחר מכן, טאמין החל לייעץ לג'וןהייה, שעוד הייתה פוליטיקאית בתחילת דרכה.

המעצר של צ'וי הוביל להפגנות המוניות נגד פארק בכל הערים המרכזיות במדינה, אשר המפגינים דורשים ממנה. פארק התנצלה מספר פעמים באופן פומבי בנושא והודיעה שהיא משנה בצורה נרחבת את הוועדות המייעצות שלה ואת הקבינט במדינה. כמה שעות לאחר הפשיטה על מטה סמסונג, היא גם ביקרה בקונגרס ואמרה שהיא תקבל את המלצותיו בנושא המועמד לראשות הממשלה. ועדיין, לפי סקרי דעת קהל רק 5% מהציבור תומך בה, שיעור התמיכה הנמוך ביותר בנשיא קוריאני מאז שהחלו להתבצע סקרי דעת קהל במדינה, לפני לקרוב לשלושים שנה.