מחקר: כעת שכר המינימום לא מאפשר מחייה לעובד בודד

ח"כים מהאופוזיציה ומהקואליציה, התחייבו אתמול (שני) לקדם את הצעת החוק להעלאת שכר המינימום בכנס מיוחד שנערך ביוזמת ח"כ דב חנין מחד"ש. ח"כ מוחמד ברכה, יו"ר חד"ש, אמר בכנס "אנחנו מחויבים במאה אחוז למאבק הזה ומברכים את ההסתדרות על הכרזת סכסוך עבודה. 30 שקלים חייב להיות הבסיס, לא פחות". עלי תולט, יושב ראש ועד עובדי הניקיון באוניברסיטת ת"א הוסיף: "אתה עובד קשה ומקבל בסוף חודש צ'ק של אלפיים שקל. הכל הולך על שכר דירה, וממה תקנה אוכל? איך אפשר לשרוד ככה?"

בתום הדיון מסר ח"כ חנין "מאיימים עלינו בפיטורים, מאיימים עלינו במשבר כלכלי. אבל אנחנו לא מתכוונים להתבלבל ולא מתכוונים להתקפל. תראו את החזית הרחבה שמתגבשת למען העלאת שכר המינימום. בדיון שיזמנו הבוקר בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת התייצבו בזה אחר זה יו"ר ההסתדרות, יו"ר הוועדה וחברי כנסת מכמעט כל סיעות הבית והצהירו באופן הברור ביותר: שכר המינימום חייב לעלות בצורה משמעותית".

יצוין שאתמול פורסם לפיו עובד ללא ילדים זקוק ל-4,661 שקל בחודש עלמנת להתקיים בכבוד. כך עולה מתוצאות מחקר חדש של המכון לאחריות אזרחית במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה.

2014-11-25_203242ח"כ ברכה נואם בכנס חברי הכנסת ופעילים למען שכר מינימום בכנסת (צילום: סיעת חד"ש בכנסת)


המדובר בסכום שהוא גבוה מסכום שכר המינימום הנוכחי, העומד על 4,300 שקל. לפי המחקר זוג ללא ילדים יזדקק לסכום של 6,526 שקל ללא שכר דירה. משפחה עם שני ילדים תצטרך 11,300 שקלים לקיומה ומשפחה עם שלושה ילדים תזדקק לסכום של 13,700 שקל. מהמחקר עולה שכדי לאפשר מחיה בכבוד שכר המינימום צריך לעמוד על יותר מ-5,600 שקל – כפי שמציע ח"כ חנין. כידוע יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מבקש ששכר המינימום יעמוד על 5,300 שקל תוספת של כאלף שקל לשכר המינימום כיום. לתוספת זו מתנגדים כידוע אנשי האוצר וגורמים נוספים. במרכז ללימודים אקדמיים מציינים שפשרות כתוספת 200 או 500 שקל לא יספקו מענה מינימלי למחיה בכבוד. המכון לאחריות אזרחית מפרסם כעת שני מדדים חדשים של מחיה בכבוד, אשר מראים שמבנה המשפחה היחיד שבו ניתן להתקיים בכבוד משכר מינימום הוא שני מבוגרים ללא ילדים, ששניהם עובדים. כאשר שכר המינימום עומד על 4,300 שקל, גם אדם יחיד ללא ילדים איננו יכול להתקיים בכבוד, על אחת כמה וכמה לא זוג עם ילדים, ולא קשישים מעל גיל 65.