מחלוקת בין ארגוני המעסיקים: הושגה הבנה על עלות ימי הבידוד של העובדים בעת הקורונה

שר האוצר, ישראל כ"ץ, ויו"ר וועדת העבודה והרווחה, חיים כץ (הליכוד), הגיעו הבוקר (ראשון) להסכמה בנוגע למתווה עלות ימי הבידוד של העובדים בעת מגפת הקורונה. על פי המתווה המוסכם, שתאושר בקרוב בוועדת העבודה והרווחה, העובדים הנשלחים לבידוד יספגו שכר של יום אחד בלבד (כלומר: יום ללא כל שכר) ועד 4 ימי מחלה, והמדינה תישא ב-100% מעלות יום הבידוד השני וב-75% מעלות ימי הבידוד הנותרים בעסקים המעסיקים עד 20 עובדים. שאר העסקים, המעסיקים 20 עובדים ומעלה, ייהנו אף הם ממימון של 100% על יום הבידוד השני על ידי המדינה, אך יתחלקו באופן שווה עם המדינה בעלות ימי הבידוד הנוספים.

יו"ר ההסתדרות, ארנון ברדוד, בעת ההצבעה על הכרזת סכסוך עבודה במשק בשבוע שעבר (צילום: ההסתדרות)

עם השגת ההסכמות בין שר האוצר ליו"ר ועדת העבודה והרווחה, נסללה הדרך לאישור המתווה בוועדה, ללא התייחסות להתנגדויות נוספות מצד ארגוני המעסיקים וההסתדרות. לאחר שיאושר בוועדה, החוק יעלה לאישור בקריאה שנייה ושלישית מחר במליאת הכנסת וייכנס לתוקף.

יו"ר הוועדה הציג את המתווה בפתח הדיון ואמר "בדיון האחרון הבאנו כמה אפשרויות, ואני חשבתי עם האוצר ועשינו כמה שינויים שנשמעים בסדר. יום אחד העובד משלם או כיום חופשה או כיום מחלה, היום השני שהיה אמור העובד לשלם חצי ממנו כולו ישולם על ידי המדינה. אם ניקח שמונה ימי בידוד בממוצע מינוס יומיים מנוחה, מינוס יום שהמדינה משלמת ויום נוסף אם הוא מפעל קטן הוא משלם על ארבעה ימי בידוד בלבד. גם אם הארגונים לא מודים בזה הם מרוצים". לדברי כץ הוסיף כי "החוק המתוקן נושא בשורה גדולה ומעניק אוויר לנשימה למאות אלפי משפחות נוספות".

יצוין שסביב הפשרה שהושגה קיימים חילוקי דעות בקרב ארגוני המעסיקים. המעסיקים הקטנים במשק, תומכים במתווה החדש ואף קידמו אותו מאחורי הקלעיםזאת אף שבמהלך הדיון אמרו ראשי הארגונים כי גם ההצעה הנוכחית פוגעת בעסקים ובעובדים באופן חריף, בדומה להצעות הקודמות שעלו. עם זאת, אם בעבר דרשו ראשי הארגונים כי המדינה תישא במלוא העלויות עבור כלל העסקים במשק, כעת חלקם מוכנים לשקול אפשרות כי המעסיקים יישאו ביומיים מעלות ימי הבידוד. נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל, המייצגת את המעסיקים הגדולים התנגדה להצעתו של חיים כץ והיא דרשה מהאוצר לחזור לסיכום המקורי שנחתם עמה או לנהל משא ומתן על מתווה חדש, ולא לתמוך במתווה שהציע ח"כ כץ, הגורע לטענתה מזכויות המעסיקים באופן חד.

מנשיאות המעסיקים והעסקים נמסר: "אנו דורשים מהאוצר לקיים את ההסכם החתום עם המעסיקים וההסתדרות כמתחייב בהסכם, ככתבו וכלשונו, ולפצות את המעסיקים על כל נזק שנגרם כתוצאה מהרעת תנאי המתווה בהצעה של יו"ר ועדת העבודה". נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל, ד"ר רון תומרהשתתף בדיון דרך הזום ואמר בתגובה לאישור המתווה כי "זה הסכם לא טוב. הוא לא צריך להיות על חשבוני אחרי שנתנו הרבה. אני כמעסיק לא רוצה לתת לעובד שלי ימי מחלה רטרואקטיביים כשהם יסתיימו לו, האוצר היה אמור לקחת אחריות על זה"יצוין שההסתדרות מצדדת דווקא במעסיקים הגדולים ובשבוע שעבר אף הכריזה על סכסוך עבודה כללי במשק. בסוף ספטמבר הגיעו ההסתדרות, האוצר והמעסיקים הגדולים להסכמות בנוגע לאופן חלוקת נטל התשלומים על ימי הבידוד, אולם בסופו של דבר המתווה לא הועלה להצבעה בכנסת בגלל התנגדותו של ח"כ כץ, שנמנה בעבר עם ראשי ההסתדרות והיה במשך שנים יו"ר ארגון עובדי התעשייה האווירית.

הרקע למחלוקת סביב עלות ימי הבידוד הנה פסיקת בג"ץ מיולי האחרון לפיה "בידוד אינו מחלה", ולכן לא ניתן להמשיך להשית על המעסיקים במשק את התשלום הגורף עבור ימי הבידוד. בג"ץ ביטל את תעודות המחלה הגורפות שהוציא משרד הבריאות לעובדים שנאלצים לשהות בבידוד, ושלח את המדינה למצוא תשובה לשאלה מי יישא בעלות ימי הבידוד.