מחדלי משרד התחבורה בניגשות למקומות העבודה נחשפו בישיבה בכנסת

מרבית העומסים בכבישים בישראל בשעות הבוקר ואחר הצהריים נגרמים מנסיעה מאסיבית של כלי רכב פרטיים למוקדי תעסוקה. במשרד התחבורה הציגו ב-2014 תוכנית בשם "קווי פרימיום" להשקת קווי תחבורה ציבורית מהירים ויעילים מאזורי מגורים וישירות לאזורי התעסוקה (שדנה לאחר מכן שונה שמה ל"קווי הזנק"), אבל עד היום חלק גדול מההמלצות נותר על הנייר: רק קווים בודדים פועלים ותקציב הפרויקט נותר קטן יחסית להיקפו. כך עולה מישיבת ועדת המשנה לתחבורה ציבורית בראשות ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) שנערכה אתמול (שלישי) בכנסת. מנתוני משרד התחבורה שהוצגו עולה שתקציב הפרויקט הוא כ-50 מיליון שקל בלבד, ומ-2015 עד היום נפתחו 19 קווים בלבד.

2017-06-07_215530

 דרכי הגישה להר חוצבים בירושלים (צילום: בינת)

היו"ר הוועדה חנין העיר שמדובר בתקציב צנוע להיקפי הפרויקט, ונציג משרד התחבורה בדיון דרור גנון מהרשות לתחבורה ציבורית – השיב שזה הסכום שהתקבל אף שמשרד האוצר התבקש לתקצב אותו ב-130 מיליון שקל. דוגמה למצב הבעייתי נתן מנהל פארק ההייטק בהר חוצבים, ניסן לייבלין. הוא הציג בישיבה נתונים שלפיהם כעשרת אלפים איש עובדים בפארק, שאליו נכנסים גם 6,000 כלי רכב פרטיים. לדבריו, בשנים הקרובות צפוי הפארק לגדול כך שיתווספו כ-2,000 מכוניות מדי בוקר. לדבריו, כ-60% מהעובדים מתגוררים בירושלים. "אמנם הרבה קווי אוטובוס עוברים ליד הר חוצבים אבל לתוך ההר התחבורה לקויה מאוד", הוסיף. "ממחקר שערכנו עולה שמשכונות בתוך ירושלים לוקח שעה תוך החלפת שני קווי אוטובוס בדרך לעבודה. אנחנו מאלצים את העובדים לאבד איכות חיים. מה זה עושה לבן אדם שנוסע שעתיים וחצי כל יום באוטובוסים כשהוא עובד וגר בתוך העיר? התקיימו כמה ישיבות עם משרד התחבורה אבל לצערי כמעט ללא תועלת. המשרד להגנת הסביבה התחיל פיילוט של קווים כאלו והוא מאוד מצליח אבל זה לא מספיק". על כך הוסיף ח"כ חנין: "אלו נראים לציבור כמו הימים הכי גרועים, אבל למעשה אלו ימים בינוניים, מכיוון שהם יותר רעים ממה שהיה אבל יותר טובים ממה שיהיה אם נמשיך ללכת בכיוון הזה אל הפקק האולטימטיבי".

לדברי מנכ"ל ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות", גיל יעקב: "19 קווים הם לא בשורה לציבור. בפועל יש טפטופים של קווים חדשים ולא נעשה מיפוי מלא של הצרכים גם של אנשים עם רכב פרטי לזיהוי ביקושים סמויים. אנשים רבים נדרשים להחליף שני אוטובוסים וללכת ברגל. משרד התחבורה מודד את עצמו במספר הנסיעות אבל לא במדד המרכזי שהוא אחוז ההגעה ברכב הפרטי לתחבורה הציבורית".