מחאות נגד הנשיא הברזילאי הימני החשוד בשחיתות: דורשים את התפטרותו

נשיא ברזיל הניאוליברלי, מישל טמר, הוקלט כשהוא מאשר לשלם דמי שתיקה לעד אפשרי בחקירת פרשת השחיתות הגדולה ביותר במדינה, בה הוא מעורב. כך לפי עדות שניתנה במסגרת עסקת טיעון על ידי איש עסקים ושדווחה ברשת "או גלובו". הרשת אף מסרה אמש (חמישי) שטמר עומד להתפטר מתפקידו. כך גם מסר "פורטל ורמליאו", העיתון המקוון של השבועון הקומוניסטי "ורמליאו".

2017-05-19_192725

יצוין שחברי פרלמנט בכירים רבים במפלגות הימין ושליש מהקבינט של טמר כבר מעורב בחקירה של תשלום שוחד שיטתי בתמורה להטבות פוליטיות וקשרים עם חברות ממשלתיות ופרטיות. אולם הדיווחים שלפיהם הנשיא עצמו היה כנראה מעורב בטיוח מטלטלים את ברזיל מוכת השחיתויות. טמר, שהיה סגן הנשיאה תחת דילמה רוסף של מפלגת העובדים, מונה לנשיא לפני שנה, לאחר שהסנאט החליט להשעותה ולפתוח נגדה בהליך הדחה בגין "שימוש לא תקין בכספי בנקים ממשלתיים כדי לכסות גירעונות בתקציב המדינה".

טמר הכיר מאוחר יותר שמדובר בתירוץ על מנת להדיח את הנשיאה שהתנגדה לתכנית כלכלית וחברתית ניאוליברלית קיצונית במסגרת המשבר הקפיטליסטי המכה את המדינה הגדולה באמריקה הדרומית.

טמר כבר הספיק להסתבך בעצמו בפרשת חברת הנפט הלאומית פטרובראס. ביוני שעבר טען עד מרכזי בפרשת פטרובראס כי טמר ניסה להעביר כספים שמקורם בשוחד כתרומה חוקית למפלגתו. העדות ערערה את מעמדו של טמר כבר בתחילת כהונתו.

משרדו של טמר אישר אתמול כי הנשיא נפגש בחודש מארס עם איש עסקים, ז'ואסלי בטיסטה, יו"ר יצרנית הבשר הגדולה במדינה, אולם הכחיש כל ניסיון שלו לשלם דמי שתיקה ליו"ר בית הנבחרים לשעבר הנמצא בכלא, אדוארדו קוניה, ולמנוע ממנו מלהעיד.

בדיווח ב"או גלובו" נאמר כי המשטרה פתחה באחרונה במבצע חשאי באמצעות בכירים בחברת הבשר כדי לתפוס כמה פוליטיקאים. הנשיא טמר היה הבכיר מבין הפוליטיקאים האלה. על פי הדיווח, בטיסטה השתמש במכשיר הקלטה מוסווה כדי להקליט שיחה עם טמר על דמי השתיקה ששולמו לקוניה. העיתון לא פירט מה היה צפוי קוניה למסור בחקירתו. בהקלטה, כאשר בטיסטה אמר לטמר כי הוא שילם לקוניה כדי שלא ידבר, אמר הנשיא: "אתה צריך להמשיך בזה, בסדר?". העיתון לא חשף כיצד השיג את ההקלטה.

קוניה, חבר לשעבר במפלגתו של טמר, אמר בעבר כי מסר מידע על כמה פוליטיקאים בכירים הקשורים לפרשת השחיתות. באו גלובו דיווחו עוד כי בטיסטה ואחיו ווסלי בטיסטה, הציגו את ההקלטה לחוקרים כחלק מעסקת טיעון שהושגה בין הצדדים במארס.

הדיווח ב"או גלובו", שציטט שלושה גורמים שאישרו את הדברים, מאיים לסחוף את טמר לסקנדל השחיתות בארצו שכבר הפיל כמה מבעלי בריתו ויועציו הקרובים ביותר. בעקבות הדיווחים פרצו אתמול הפגנות מול ה"פלטנאו" ארמון הנשיאות בברזיליה הבירה ובשדרה המרכזית בסאו פאולו. המפגינים (ר' צילום) נשאו שלטים בהם נכתב "טמר הביתה" ו"בחירות עכשיו".

מחוקקים מהאופוזיציה, ובראשם כל חברי הסיעה של המפלגה הקומוניסטית של ברזיל, ואפילו בעלי ברית בכירים של טמר קראו לו להתפטר. "בהתחשב בכובד המשקל של המצב והאחריות לשמור על ברזיל, האפשרות היחידה שנותרה בידי טמר היא להתפטר", אמר הסנאטור רונלדו קאיאדו, מנהיג מפלגת הדמוקרטים הימנית בעלת הברית של הממשלה בסנאט. נמסר שבסוף השבוע צפויות הפגנות המוניות בכל ערי ברזיל תחת הסיסמאות "טמר הביתה" ו"בחירות עכשיו".