מחאות ושביתות ברחבי העולם לציון יום האישה; במזרח ירושלים המשטרה מנעה מפגש נשים

מחאות, שביתות ועצרות נערכו אתמול (רביעי) ברחבי העולם לציון יום האישה הבינלאומי. יצוין שבעשרות מדינות מפלגות שמאל, איגודים מקצועיים וארגונים נשים אף קראו לקיים אירועים לציון יום האישה העובדת הבינלאומי – כפי שנקבע בראשית המאה שעברה.

חברות קונגרס אמריקניות לא הגיעו אתמול לעבודה, והצטרפו לנשים ברחבי העולם שהחליטו לשבות ביום האישה. לפי ה"גרדיאן" הבריטי נשים שבתו אתמול ביותר מ-40 מדינות בתבל, במחאה על פערי השכר בין נשים לגברים וכדי להראות את חשיבות הנשים בכוח העבודה. הצעד של חברות הקונגרס האמריקניות הוא חלק ממחאת "יום ללא אישה". ברחבי ארה"ב השתתפו רבבות נשים אמריקניות במחאה: הן לא הוציאו כסף, לא הגיעו לעבודה והפגינו את עוצמתן הכלכלית והשפעתן על החברה.

2017-03-09_195327

8 במארס, יום האישה העובדת הבינלאומי – כרזה של הוועד הציבורי לציון 100 שנה למהפכת אוקטובר הסוציאליסטית בארגנטינה

במסגרת פעולות המחאה נאספו מאות בני אדם להפגנה במרכז העיר ניו יורק. בית משפט מקומי ברוד איילנד נסגר משום שכמה מעובדותיו נשארו בבית ולא הגיעו לעבודה, ובתי ספר בווירג'ינה, צפון קרוליינה ומרילנד נסגרו משום שמורות לא הגיעו ללמד. כמו כן, בוושינגטון התאספו נשים סמוך לבית הלבן כדי להפגין נגד "צו ההשתקה העולמי", האוסר על העברת מימון פדרלי לארגונים זרים הדנים בהפלות כחלק מתכנון משפחתי. לפי המארגנות, הם זהו ביטוי לסולידריות עם נשים ברחבי העולם, שסייעו למאמציהם בינואר כשקיימו עצרות מקבליות בערים שונות. הדוברת קאסידי פינדליי אמרה כי המארגנות ספגו השראה ממחאת "יום ללא מהגרים" שהתקיימה בחודש שעבר כהפגנה נגד מדיניות ההגירה של הנשיא. לדבריה, מטרת המחאה אתמול הייתה להראות את השפעתן של הנשים על הכלכלה ועל החברה בארצות הברית. "אנחנו עוזרות למערכת לפעול, אך לא מקבלות יחס שווה", הדגישה. כאמור, במהלך אתמול נערכו עצרות שונות לכבוד יום האישה הבינלאומי, בין היתר בסנטרל פארק בניו יורק, בוושינגטון הבירה, בפילדלפיה, בבולטימור, במילווקי ובברקלי שבקליפורניה.

שביתת נשים התקיימה גם בפולין, וברחבי המדינה היו הפגנות ודרישה להגן על הפולניות מאלימות, להעניק להן זכויות שוות וכבוד. שביתה דומה ברומא גרמה לכאוס תחבורתי, עיכובים בתחבורה הציבורית ופקקים גדולים. באירלנד שבתו נשים ברחבי המדינה, והפגינו בלבוש שחור, במחאה נגד חוקי ההפלה הנוקשים. עצרות הזדהות עם האיריות התקיימו בלונדון, באמסטרדם ובערים נוספות בעולם. בבריסל הפגינו נשים מול מוסדות האיחוד האירופי וקראו לשוויון בין המינים. במנילה, בירת הפיליפינים, הפגינו מאות חברות בארגוני נשים של המפלגה הקומוניסטית שבמחתרת מול שגרירות ארה"ב ושרפו דגל אמריקני עם פרצופו של דונלד טראמפ. באיסלנד הודיעה הממשלה לרגל יום האישה הבינלאומי כי היא תהיה הראשונה בעולם שתחייב מעסיקים להוכיח שהם מעניקים שכר שווה מבלי הבדלי מגדר, לאום, זהות אתנית או העדפה מינית.

גם ברחבי אמריקה הלטינית נערכו עצרות ומחאות. מרכז בואנוס איירס שותק אתמול בעת שרבבות נשים וגברים הפגינו בבירת ארגנטינה נגד אלימות כלפי נשים ולמען זכויות העובדות. בצ'ילה הודיעה הנשיאה מישל בשלה על ביטול העונש קבוע בחוק ההפלות. בבוליביה הנשים נקראו לשבות החל משעה 12:30 ובאותה שער נערכו עצרות בעריה המרכזיות של המדינה הלטינואמריקאית. באיסטנבול קבוצה של תומכי ממשלת הימין תקפו עצרת שנערכה באוניברסיטת בילגי תוך צעקות "אַללָּהֻ אַכְּבַּר" ופצעו מספר סטודנטיות פעילות שמאל.

במזרח ירושלים, בהוראת השר לביטחון פנים גלעד ארדן, המשטרה מנעה קיומה של עצרת לציון יום האשה שאמורה הייתה להתקיים במלון סנט ג'ורג' שברחוב צלאח אדין. מהמשטרה נמסר כי "על בסיס מידע שהגיע ממשטרת ירושלים, הרשות הפלסטינית תכננה לקיים את האירוע, לכן החליט השר ארדן לחתום על צו האוסר על קיומו. הצו הוא מתוקף סמכותו של השר לביטחון הפנים. הוא מורה על איסור קיום האירוע במזרח ירושלים, או בכל מקום אחר במדינת ישראל, בחסות ובמימון הרשות [הפלסטינית]. מהארגון שעמד מאחורי האירוע, אגודת הנשים למען שוויון ודמוקרטיה נמסר כי הוא תוכנן כהתכנסות של נשות ירושלים הפלסטיניות.

מחר, יום שישי, תקיים תנד"י תנועת נשים דמוקרטיות בישראל האירוע המרכזי לרגל יום האישה הבינלאומי 2017 תחת הכותרת "אדמה ודיור זכות בסיסית של כל אישה", בשעה 15:00 באולם מפעל הפיס בקלנסווה. בתכנית: ברכות מאת נציגות תנד"י והארגונים המשתתפים, ראש העיר המארחת; הרצאה בנושא: "האדמה והדיור זכות בסיסית של נשים"; הענקת אות הוקרה לנשים אשר תרמו לשינוי חברתי ולקידום מעמד הנשים ושוויונן ותכנית אמנותית. באולם תוצג תערוכת יצירות של ציירות.

האירוע של תנד"י בקלנסווה בפייסבוק: https://www.facebook.com/events/793221827496615