מחאות ברחבי הארץ: 15 אלף הפגינו בירושלים כדי לדרוש את התפטרות נתניהו

שלוש הפגנות נערכו אמש (מוצאי שבת) נגד ממשלת הימין – מול מעון ראש הממשלה בירושלים ובכיכר פריז הסמוכה, בגן צ'רלס קלור בתל אביב ובקיסריה, בהשתתפות עשרות אלפי מפגינים. מוקדם יותר מחו רבבות בכ-300 צמתים וגשרים ברחבי הארץ, בעודם מניפים דגלים שחורים ודגלי ישראל. בהפגנה בירושלים צעדו יותר מ-15 אלף מפגינים, ונחשבת להפגנה הגדולה ביותר מול מעון ראש הממשלה בדרישה להתפטרותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מאז תחילת המשבר. בין המפגינים: פעילי חד"ש, מק"י והנוער הקומוניסטי רבים ובהם יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) שאמר "לקחתי הפסקה של שעה מחגיגות חג הקורבן כדי להפגין בבלפור. להעיף את נתניהו ואת הדרך הגזענית ומושחתת שהוא מייצג זה הצעד הראשון בתיקון העמוק שנדרש פה". גם ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) הצטרף למחאה ומסר "לא הקורונה הפכה מאות אלפים לעניים ומובטלים בין לילה אלא מדיניותו הכושלת של נתניהו. נמשיך לצור על בלפור כל עוד העבריין יתבצר שם, ולא נפחד למרות שהמושחת מנסה לשסות בנו מיליציות פשיסטיות תאבות רצח".

פעילי חד"ש ומק"י בהפגנה שנערכה אמש, מוצ"ש, ליד בית ראש הממשלה בירושלים (צילום: ערן טורבינר)

מרבית המפגינים התפזרו עם סיום הזמן המותר להפגנה, וכ-200 מפגינים נותרו במקום עד סביבות השעה 2:00. הם פונו בכוח על ידי המשטרה, אך ללא שימוש במכת"זיות (משאיות עליהן מותקנים תותחי מים) שהשימוש בהן על ידי המשטרה זכה לביקורת בהפגנות קודמות. 12 בני אדם נעצרו במהלך הפינוי.

בתל אביב הפגינו ארגוני עובדים, מובטלים ועצמאים בגן צ'רלס קלור תחת הכותרת "נאבקים על הלחם", ובתום ההפגנה מאות צעדו לכיכר רבין. יו"ר ארגון השחקנים שח"ם, אסתי זקהיים, אמרה בהפגנה: "הפקירו אותנו. זנחו את הציבור. אנחנו יוצאים לרחובות ולגשרים כי אין לנו ברירה. הממשלה וחברי הכנסת – נציגי הציבור – מנותקים. המדינה הזו שלנו. זה לא מרגיש ככה, אבל אסור לנו להתייאש. הכסף שמונעים מאיתנו הוא שלנו". עינב בכר, יו"ר ועד העובדים במוסדות התרבות בחולון וחברת כוח לעובדים אמרה בעצרת: "רוב עובדי במוסדות התרבות בחולון , אנשים שמתחזקים את המושג 'עיר הילדים' נמצאים בחל"ת חמישה חודשים בלי שמץ של מושג מתי ואם נחזור לעבודה. אם הממשלה לא תיקח אחריות על המצב, כל מגזר התרבות יקרוס. למה הם מחכים? מה הם עושים בוועדות הכנסת? ואנחנו עוד מאוגדים בהסכם קיבוצי. יש לנו וועד. אבל מה אם מאות אלפי העובדים שלא מאוגדים? אתם יודעים כמה עובדים מאוגדים בישראל? פחות מ-30%. זה כלום. דווקא עכשיו מתחדד הכוח שלנו כקבוצה ביחד".

תחת הכותרת "מחאה ותודעה" פורסם בשער של גיליון השבוע של "זו הדרך" מאמר המתייחס להפגנות בבלפור ובמקומות רבים אחרים: "זהו אכן משבר הפוליטי עמוק, אבל יש לו רק פתרון אחד: התפטרות נתניהו וממשלתו. אין לשגות באשליות; נתניהו לא יתנדב לנטוש את כס השלטון כדי להקדיש את ימיו ולילותיו למשפט המתנהל נגדו בגלל מעשיו המושחתים. ייתכן שתהיה זו מערכה ארוכה, ולשם כך יש לגייס אליה קהלים נוספים ורבים ככל האפשר. המחאה כבר מתנהלת אמנם בפריסה ארצית (מאות המשמרות הנערכות בגשרים ובצמתים מדי מוצ"ש); אולם הכרחי להרחיב את מעגליה לאוכלוסייה הערבית, לאיגודי העובדים ולתושבי הפריפריה". לדברי השבועון הקומוניסטי "אין מחאה יעילה ללא ארגון וללא תודעה. מן ההכרח להקים ועדת תיאום של כל הפעילים, התנועות וההתארגנויות הלוקחים חלק במערכה. כמו כן, המחאה חייבת לאמץ גישה לפיה המאבק לא ייעצר ברגע שנתניהו יתפטר. נתניהו לא צמח בחלל ריק – הוא תוצר של עשרות שנים של אפליה וגזענות, כיבוש וניצול קפיטליסטי. לא מספיק לזעוק "הוןשלטוןעולם תחתון". יש להציג אלטרנטיבה ערכית ופוליטית סוציאליסטית, שבבסיסה חברה שוויונית וצודקת ללא כיבוש, ללא גזענות וללא אפליה".

עוד על המחאה ההמונית נגד נתניהו בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמ' 1, 3, 4, 7, ו-10):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/07/G30_2020.pdf

סרטון דברי ח"כ עופר כסיף, אמש, בהפגנה בירושלים:

https://www.facebook.com/ofercass/videos/1161597820863752/

סרטון דברי עינב בכר, יו"ר ועד העובדים במוסדות התרבות בחולון, אמש, בהפגנה בת"א:

https://he-il.facebook.com/p2workers/videos/584185178914986/