מחאות ברחבי ארה"ב בעקבות הרצח בדם קר של אזרח שחור בידי שוטרים

מחאות פרצו ברחבי ארה"ב בעקבות הרצח בדם קר של אזרח שחור בידי שוטרים. כך מסר היום (חמישי) האתר "פיפלס וורלד" של המפלגה הקומוניסטית של ארה"ב. אזרח אפרואמריקאי , ג'ורג' פלויד, נחנק למוות לעיני עוברים ושבים בעת שהיה שרוע על הקרקע בעיר מיניאפוליס, כששוטר כורע ברך על צווארו במשך דקות ארוכות. הרג האזרח שלא התנגד כלל למעצר ושלא ביצע כל עבירה עורר גל של הפגנות ועימותים אלימים מחוף אל חוף.

מפגינים בלוס אנג'לס, אתמול: "הספיקו לרצוח שחורים" (צילום: פיפלס וורלד)

במהלך תיעוד המקרה, בסרטון שפורסם באופן נרחב בכלי התקשורת וברשתות החברתיות, נראה פלויד בן ה-46 כשהוא שרוע כאמור על הכביש כששוטר מונע ממנו לזוז תוך חסימת נתיב האוויר שלו. העצור מתריע מספר פעמים ואומר "אני לא יכול לנשום". הסרטון הקשה הצית את זעמם של האזרחים, שהחליטו לצאת לרחובות בהמוניהם.

בתיעוד ההפגנות והמחאות ברחבי המדינה, נראים המוני המפגינים, שחורים ולבנים. בעימותים שנרשמו בלוס אנג'לס, תועדו המוחים כשהם הופכים ניידת משטרה. על השלטים שנושאים המפגינים ביקורת קשה כלפי המשטרה: "אין שקט ללא צדק" או "הפסיקו לרצחו שחורים". השוטרים, ביניהם צלפים, שהגיעו למוקדי ההפגנות התמקמו על גגות סמוכים. כמו כן, נעשה שימוש במסוקים משטרתיים על מנת לטפל באירועים האלימים, זאת בנוסף לשימוש בגז מדמיע כלפי מפגינים ואמצעים שונים לפיזור הפגנות.

הנשיא דונלד טראמפ התייחס לראשונה לתקרית במסיבת עיתונאים שהעניק במדינת פלורידה, וכינה את הטרגדיה "אירוע עצוב מאד". בנוסף, אמר הנשיא כי סגנו, מייק פנס, צפוי לקבל במהלך היום סקירה מלאה על המקרה. טראמפ נמנע להתייחס לסוגיה המשמעותית ביותר שעולה מן המקרה, האם יש לנקוט בהליכים משפטיים נגד השוטרים המעורבים במקרה, כפי שדורשים המפגינים ברחבי המדינה. לשאלה זו השיב טראמפ בקצרה ובמעורפל שיבחן את הסוגיה האמורה בהמשך