מחאות בי-ם, ת"א ובאר-שבע; ח"כ עודה על הרג הצעיר בעיר העתיקה: זהו רוחו של הכיבוש

"זהו רוחו של הכיבוש", כך אמר הבוקר (ראשון) יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עדה (חד"ש) בעקבות ההרג בדם קר של צעיר פלסטיני שנורה אתמול למוות על ידי שוטרי מג"ב הבוקר בעיר העתיקה בירושלים כך נמסר מהמשטרה. בהודעה ראשונה נאמר כי "החזיק חפץ חשוד בידיו", אך לאחר שנורה, התברר כי לא החזיק בידו נשק. איאד אלחאלק, צעיר פלסטיני כבן 31 עם מוגבלות, נורה על בקרבת ביתו, באזור שער האריות בעיר העתיקה בירושלים.

מאות הפגינו אמש במערב ירושלים בעקבות הרצח של הצעיר הפלסטיני (צילום: פרי ג'רוסלם)

ח"כ עודה התייחס בראיון ברשת ב' למותו של הצעיר ואמר: "ברור שהיה מקום לאיפוק ולבדיקה. אם חשבו שיש בידו חפץ מסוים, למה לירות בו? אין אפשרות להשתלט עליו? אין דרכים? זוהי רוחו של הכיבוש, ויש לה גיבוי מהממשלה". על החקירה שמח"ש צפויה לבצע הדגיש עודה: "זו מחלקה שלאף אחד אין אמון בה. צריכה להיות חקירה רצינית על ידי גוף נטרלי. אפשר להקים גוף כזה שיבדוק את הנסיבות". לדברי ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) "‏שר המשטרה הנכנס לא היסס לאיים כי 'כל מי שתוקף שוטר דמו בראשו', וכנראה שכל פלסטיני, דמו בראשו. למי שמזועזע מהרצח בארצות הברית, תסתכלו קרוב עם שלם נאנק תחת כיבוש מבלי שיוכל לנשום".

ח"כ יוסף ג'בארין) חד"ש הרשימה המשותפת) השווה בין הירי לתקרית בה נחנק למוות עצור שחור בידי שוטר בארצות הברית: "בירושלים המזרחית, כמו במיניאפוליס, אלימות גזענית הורגת", מסר. "איאד אלחלאק, צעיר פלסטיני בעל צרכים מיוחדים שהוצא להורג ביד שוטרי הכיבוש, הוא קורבן נוסף של אלימות הכיבוש ומדיניות העמקת הדיכוי של הממשלה".

יצוין שמאות פעילי שמאל הפגינו אמש במערב בירושלים במחאה על הרג אלחלאק בעיר העתיקה הבוקר. הפגנה נוספת, בהשתתפות עשרות בני אדם, נערכה מול תחנת המשטרה ברחוב סלמה בתלאביב. הערב צפויה הפגנה נוספת מול תחנת המשטרה בבארשבע. המפגינים בירושלים, בהם פעילי חד"ש ומק"י, התאספו בכיכר המשביר בעיר ומשם צעדו דרך רחוב בן יהודה למגרש הרוסים, שם מחו מול תחנת המשטרה וקראו קריאות נגד הכיבוש ונגד אלימות משטרתית.