מחאות באפריקה ובארה"ב נגד ההתבטאויות הגזעניות של הנשיא טראמפ

78 שגרירים של ארה״ב לשעבר אשר כיהנו ב-48 מדינות אפריקה שלחו השבוע מכתב מחאה לנשיא ארה״ב דונלד טראמפ בעקבות הדיווחים שפורסמו בעולם שפורסמו על התבטאויות פוגעניות נגד מדינות היבשת. ״אנחנו כותבים כדי להביע את דאגתנו העמוקה מאמירותיך (..) אפריקה היא יבשת של כישרונות אנושיים ומגוון עשיר, כמו גם יופי יוצא דופן ומשאבים טבעיים רבים. זאת יבשת בערך קשרים היסטוריים עמוקים עם ארצות הברית״. כך נמסר בסיכום השבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון.

2018-01-19_163919

שגרירי מדינות אפריקה באו״ם הגיבו גם הם על אמירות טראמפ, כינו אותן ״בלתי נסבלות, גזעניות ונובעות משנאת זרים״ וכן דרשו את התנצלות הנשיא. נציגי ארה״ב בשלוש מדינות ביבשת, בוטסואנה סנגל ודרום אפריקה, זומנו לשיחות עם גורמים רשמיים עבור מתן הסבר והבעת מחאה רשמית. בשנה שחלפה מאז נכנס לתפקידו הנשיא טראמפ הוא טרם הכריז על מדיניות כלשהי ביבשת, וכן עוד לא הודיע על מינוי עוזר לענייני אפריקה למזכיר המדינה או לתפקיד שגריר בדרום אפריקה.

לדברי פרופ׳ ג׳ון ג. סטרמלאו מאוניברסיטת וויטוואטרסנד בדרום אפריקה מדינות היבשת צריכות לעשות יותר כדי להשמיע את קולן נגד ההתבטאויות. ״הן יכולות לעודד ולשתף פעולה ישיר עם הקונגרס, עם אפרואמריקאים ועם הרשתות התנועות החברתיות שהולכות ומתרבות נגד טראמפ. זה אולי יכופף או יפר את המסורות הדיפלומטיות. אבל חוסר הכבוד של טראמפ לנורמות ועקרונות בינלאומיים מצדיקים את השימוש בשיטות אלטרנטיביות״.