מחאה נגד הכוונה לערוך השתלמויות בפסיכולוגיה רגישת תרבות – דווקא בהתנחלות

עשרות אנשי מקצוע מוחים נגד הכוונה לערוך השתלמויות בפסיכולוגיה רגישת תרבות דווקא בהתנחלות בשטחים הכבושים. קבוצה של פסיכולוגים ואנשי בריאות הנפש, ביניהם פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים ומטפלות באמנות) פנו אל משרד הבריאות בדרישה לגנוז את הרעיון. בנוסף אל הפנייה הצטרפו הארגונים "פסיכואקטיב", "מצטרפות להתנגדות" ו"אקדמיה לשוויון" של מרצי השמאל במוסדות להשכלה גבוהה.

"בואו ללמוד בישראל": הפגנה בפברואר 2018 ביום הפתוח של אוניברסיטת אריאל (צילום: אקדמאים למען השלום)

"אנו שמחים על עצם הרעיון להקים מרכז ההשתלמויות לפסיכולוגים העובדים במגזר הציבורי. ההחלטה להתחיל בהכשרה בפסיכולוגיה רגישת תרבות מבורכת שכן היא מאפשרת הנגשת שירותי בריאות נפש הולמים לפרטים בחברה המשתייכים לקבוצות מיעוט. טיפול רגיש תרבות הוא נושא שעד לאחרונה הוזנח בשדה המקצועי בישראל, על אף היותה של החברה בישראל חברה רב תרבותית. על כן שמחנו שנושא זה סוף סוף קיבל קדימות והוקצבו משאבים ואנרגיות לארגון השתלמות בפסיכולוגיה רגישת תרבות", נאמר במכתב.

אך החתומים הדגישו ש"לצד שמחתנו, נדהמנו לגלות שמשרד הבריאות בחר להטיל את ארגון סדרת ההשתלמויות בפסיכולוגיה רגישת תרבות על אוניברסיטת אריאל. רגישות תרבותית היינה יחס מכבד אל מגוון קבוצות בתוך החברה, כולל קבוצות מיעוט אתניות, תרבותיות ולאומיות. הציפייה ליחס מכבד מניחה כמובן חברה שמושתתת על שוויון זכויות ועל שוויון חוקי ומעשי בכל חירויות האזרח וזכויות האדם. ללא שוויון, 'רגישות תרבותית' אינה יכולה להתממש. חמור מכך, היא עלולה לשמש כסות לדיכוי, כלומר להפוך לאות ריקה שמשרתת מציאות של דיכוי ומעצימה אותה. אוניברסיטת אריאל ממוקמת בהתנחלות באזור הנמצא תחת שליטתו של הצבא הישראלי. החיים תחת משטר צבאי בשטחים הם חיים הכוללים הפרות יומיומיות של כל זכויות האדם כולל הזכות לחיים ולמשפט הוגן. בניגוד לאזרחיה היהודים של מדינת ישראל, פלסטינים החיים תחת משטר צבאי גם אינם זוכים לזכויות פוליטיות בסיסיות, החל מהזכות להצביע בבחירות לכנסת ישראל, זאת על אף שבפועל, כל עוד לא מתאפשרת להם הזכות להגדרה לאומית עצמית, הם נתינים של משטר צבאי ישראלי. הגדרה לאומית עצמית היא מרכיב בסיסי בחוויית זהות עצמית, וכאשר זו נמנעת, יש לכך השלכות רחבות, חברתיות ואף נפשיות. בנוסף לזכויות הדמוקרטיות גם זכויות אדם אחרות כמו החופש לנוע, להשתכר ולחיות בביטחון נמנעות מרוב הפלסטינים החיים באזור זה ולכך כמובן יש השלכות ישירות על בריאות הנפש".

לדבריהם השתלמות בפסיכולוגיה רגישת תרבות חייבת להיות נאמנה לעקרונות וערכים שבבסיס הגישה, ולתת הכרה לפצע הלאומי ולקיפוח המתמשך עמו מתמודדת האוכלוסייה הפלסטינית, בין אם בתוך גבולות מדינת ישראל או מחוצה להם; "אך בפועל, ארגון ההשתלמות במבנה הנוכחי – במוסד שעצם קיומו זורה מלח על הפצעים מהווה פגיעה מופגנת באוכלוסייה זו". עוד הדגישו ש"אין להתפלא כי עמיתינו הפלסטיניים רואים בהטלת ארגון ההשתלמות בפסיכולוגיה רגישת תרבות על אוניברסיטת אריאל פגיעה בכבודם האישי, התרבותי והפוליטי והפרה של עקרונות אתיים של מקצועות בריאות הנפש, כולל עיקרון ההימנעות מגרימת נזק".