מזכ"ל מק"י בוועידת הקומוניסטים הצרפתים: אנו מצדדים בוועידה בינלאומית לשלום

מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י), עאדל עאמר, אמר אמש (חמישי) בוועידת הקומוניסטים הצרפתים: "אנו מצדדים בוועידה בינלאומית למען השלום, תמיד צידדנו בקיום פורומים בינלאומיים היכולים לקדם את השלום ולפעול למען הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בשטחים שכבשה ישראל ב-1967". כמו כן, הוא תקף את מינויו של אביגדור ליברמן כשר הביטחון בממשלת הימין בראשות בנימין נתניהו. עאמר דיבר אל אלפיים הצירים של הוועידה ה-37 של המפלגה הקומוניסטית הצרפתית, בערב הפתיחה, שנערך באולם כנסים בעיר אוברוויליה, שב"פרבריה האדומים" של פאריס. מאז בתום מלחמת העולם השנייה והכיבוש הנאצי, הקומוניסטים שולטים בעיר ללא הפסקה.

היום מתכנסת בפאריס ועידה של שרי חוץ שתנסה להתניע מחדש את תהליך השלום הישראליפלסטיני, אך בוושינגטון אומרים שהם מגיעים "להאזין לרעיונות של צרפת". מנגד, בירושלים וכצפוי תוקפים בחריפות. ראש הממשלה אמר אמש בפגישה עם שר החוץ של פינלנד, טימו סויני, כי ממשלת ישראל מתנגדת ליוזמה הצרפתית, וציין כי "הוועידה מאפשרת לפלסטינים להתחמק ממשא ומתן ישיר".

2016-06-03_195942

מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הישראלית, עאדל עאמר, נואם באירוע הפתיחה של ועידת הקומוניסטים הצרפתים (צילום: הומניטה)

הוועידה של הקומוניסטים נערכת בסוף השבוע על רקע מאבק מעמדי חריף, הנמשך מזה כשלושה חודשים, נגד המדיניות הניאוליברלית של הממשלה הסוציאליסטית בייחוד נגד השינויים שנעשו בחוקי העבודה באמצעות צו נשיאותי מאחר והממשלה לא הצליחה לגייס רוב להצעותיה באסיפה הלאומית. מנהיג הקונפדרציה הכללית של העובדים (CGT), פיליפ מרטינס, העומדת בראש המאבק, השתתף גם באירוע הפתיחה. כמו כן, מנהיג חזית השמאל, ז'אן פייר מלנשון, השתתף באירוע הפתיחה ומסר את ברכת מפלגתו, מפלגת השמאל. כ-300 נציגים של מפלגות קומוניסטיות, חזיתות שמאל ותנועות לשחרור לאומי מכל העולם לוקחים חלק בדיונים המשודרים במלואם, בשידור חי, באמצעות אתר האינטרנט של המפלגה. גם העיתון הקומוניסטי "הומניטה" הקדיש מוספים וידיעות רבות, כוללת כתבות טלוויזיה, לדיוני הוועידה.

כאמור, הדיונים נערכים בעת שגובר המאבק המעמדי בצרפת. אבל בתוך המפלגה קיימים חילוקי דעות גדולים סביב הטקטיקה הפוליטית ובייחוד: לקראת הבחירות לנשיאות שייערכו בצרפת בשנה הקרובה. מלנשון, שבבחירות לנשיאות הקודמות זכה ב-12% מהקולות, כבר הכריז על מועמדותו, כפי שעשתה מנהיגת הימין הקיצוני מארין להפן. המפלגה הסוציאליסטית טרם עשתה זאת, אך סקרים מנבאים 4% מקולות הבוחרים אילו הבחירות היו נערכות כעת והנשיא פרנסואה הולנד היה מתייצב שוב למערכה.

בקרב הקומוניסטים ישנם ויכוחים מרים. המזכ"ל פייר לוראן מציע "פריימריס פתוחים כדי לבחור את מועמד השמאל של השמאל". נייר עמדה שפרסם לקראת הוועידה, כהצעת החלטה, זכה ל-51% תמיכה במשאל שנערך בקרב חברי המפלגה. במחוז הגדול של המפלגה, פאריס, היה דווקא נייר עמדה אחר שזכה ליותר מ-50 אחוז. הוא נכתב על ידי שני חברי ההנהגה: הפילוסוף פטריס כהןסיאט ואשתו, חברת הסנאט מטעם המפלגה, ניקול בורבו כהןסיאט. עמדה זו מצדדת בריצה במסגרת חזית השמאל והצבתו של מלנשון בראש הרשימה.

שידור ישיר של דיוני הוועידה המסתיימת ביום ראשון בצהריים:

http://www.pcf.fr/88494

שיחות עם עשרות צירי ועידת הקומוניסטים:

http://www.pcf.fr/88519

איך מתנהלת הוועידה? סרטון של העיתון "הומניטה" (7.18 דקות, בצרפתית):

https://www.youtube.com/watch?v=yx2xpxXX1G0