מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא להסרת המצור מעל רצועת עזה; מתנגד להתנחלויות

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא היום (רביעי) להסרת המצור מעל רצועת עזה, בשל המשבר ההומניטרי באזור. גוטרש ביקר במוסדות הארגון בעזה ואף נפגש בהמשך עם משפחות ישראליות בקיבוץ נחל עוז. על כך מסרה בצהריים סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען".

2017-08-30_201026

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש במסיבת עיתונאים בראמללה בהשתתפות ראש הממשלה ראמי חמדאללה (צילום: האומות המאוחדות)

על רקע החשש הבינלאומי הגובר מהידרדרות המצב ההומניטרי ברצועת עזה, גוטרש ביקר הבוקר בעזה, וסייר בבית ספר של אונר"א. מוקדם יותר סייר בצדו הישראלי של הגבול ונפגש עם תושבים בנחל עוז. בפגישתו הבהיר גוטרש כי הוא מאמין ב"יצירת תהליך פוליטי אמין" למען השלום, וכי הוא תומך בפתרון שתי המדינות.

המצב בעזה היה נושא מרכזי בפגישותיו של המזכ"ל גוטרש בישראל וברשות הפלסטינית. "אנחנו מודאגים מאוד מהמצב ההומניטרי בעזה", אמר שלשום גוטרש במסיבת עיתונאים בראמללה בהשתתפות ראש הממשלה ראמי חמדאללה, בה הדגיש את מחויבות האו"ם למאמצי השיקום של הרצועה, וגם הביע תמיכה ביו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מזן) וב"מאמציו לייצר תנאים להנהגה מאוחדת בגדה המערבית לרצועת עזה".

בביקורו ברמאללה המזכ"ל מתח ביקורת על גישה של ממשלת הימין בישראל והדגיש כי "חשוב להכיר בכך ששיפורים כלכליים וחברתיים אינם תחליף לפתרון שתי המדינות או למשא ומתן רציני. הם רק מלווים את המשא ומתן כדי לחזק אותו ולהבטיח שהאוכלוסיות ירגישו שלשלום יש תוצאות חיוביות וממשיות".

הבדלי הגישה בין גוטרש לממשל האמריקאי ולממשלת נתניהו ניכרו גם בתגובתם להתבטאותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו השבוע בשטחים הפלסטינים הכבושים לפיה "לא תהיה עקירה יותר של יישובים בארץ ישראל". בעוד בממשל נמנעו מביקורת על נתניהו ובבית הלבן אמרו רק "כי זה לא סוד מהן עמדות הצדדים בנושא הזה", גוטרש הדגיש שוב כי האו"ם סבור ש"ההתנחלויות הן בלתי חוקיות והן מכשול לפתרון שתי המדינות כך שברור שאיננו מסכימים לאמירה זו".