מותו של שייך מאויז'ו: המוסיקה המזרחית בישראל באבל

אבל כבד ירד על עולם המוסיקה בכלל, ועל המוסיקה המזרחית, ובייחוד היהודיתהמרוקאית, בפרט. ביום חמישי שבוע שעבר הלך לעולמו בביתו בקריית אתא גדול הזמרים והפייטנים המרוקאים – משה אטיאס, שהיה ידוע בכינויו "שייך מואיז'ו" (شيخ موسى).

שייך מואיז'ו כפי שצולם בביתו בקריית אתא ב-2014 (צילום משפחתי)

אטיאס, שנולד במקנס ב-1944, היה מוסיקאי, משורר, מלחין, זמר ופייטן יהודימרוקאי שנחשב נציג בולט של הסגנון האלג'ירי במוזיקה האנדלוסית הקלאסית. לפני מספר חודשים עבר אירוע מוחי, ומצבו הרפואי הדרדר. בן 83 במותו. שייך מואיז'ו הקליט מעל 800 שירים, העוסקים בצדיקים של יהדות מרוקו אך גם בנושאים אקטואליים. הוא דגל בצדק חברתי, מחה נגד האפליה של היהודים המזרחים בכלל, ושל היהודים המרוקאים בפרט, ודגל בהתקרבות בין יהודים למוסלמים.

רבים משיריו שר אטיאס בערבית בניב מרוקאי, וחלקם גם בעברית. שייך מואיז'ו הוציא מעל 100 תקליטים שנמכרו במאות אלפי עותקים. בשנת 2011 החל להופיע יחד עם התזמורת האנדלוסית הישראלית. מילדותו שר וניגן שייך מואיז'ו עם שני אחיו, מרדכי עטיה שניגן בעוד ולוי עטיה שניגן בכלי הקשה. הוא היה תלמידו של "המועלם" דוד בן הרוש, שהתגורר בקריית חיים. בשנת 1981 הקליט אטיאס בצרפת 12 שעות של שירה קלאסית ערביתאלג'ירית עם תזמורת רשות השידור של רדיו אלג'יריה.

הידיעה עומדת להתפרסם במדור תרבות בגיליון "זו הדרך" הקרוב