'מוקדם לחגוג': עמותת קו לעובד דורשת לחשוף הסכמים להבאת אלפי פועלי בניין מסין

בתום שנים ארוכות של מאמצים להבאתם של הסינים לעבודה בענף הבנייה, נחתם בשבוע שעבר ההסכם בין ממשלת סין לבין ממשלת ישראל, הסכם אשר יאפשר את הבאתם של 20 אלף עובדים מקצועיים לענף הבנייה.

2017-03-26_220113

נמסר כי "ניסיונות הממשלה לקדם הסכמים עם סין החלו ב-2011 על רקע משבר הדיור, הצורך בהאצת הבנייה והחלטת ממשלה אלא שהחלטה שהתקבלה קבעה כי קליטת עובדים זרים תתאפשר רק תחת הסכם בילטראלי (הסכם עם מדינת האם) וזאת כדי לאפשר בקרה ופיקוח לצורך שמירה על זכויותיהם, וכדי למגר את תופעת דמי התיווך ותופעת הסחר בבני אדם". במשך תקופה ארוכה סירבו הסינים לחתום על ההסכם עם ישראל, בין היתר בגלל שהעובדים הועסקו בשטחים הפלסטינים הכבושים.

לדברי שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן: "החתימה על ההסכם היום, היא צעד נוסף לפתרון משבר הדיור. היום מדינת ישראל מסוגלת לבנות כ– 40 אלף יחידות דיור בשנה והיעד שלנו הוא להגיע ל60 אלף יחידות דיור בשנה. על מנת להגדיל את היצע יש לפעול להבאת טכנולוגיות חדישות מחד, והעסקת כוח אדם מיומן בענף הבנייה מן הצד השני. כניסת העבדים הסינים תביא לקיצור משמעותי במשך הבניה ולהוזלת העלויות במיוחד עבור הזוגות הצעירים ומחוסרי הדיור".

אך, לדברי עמותת קו לעובד "חגיגות החתימה של ההסכם בין ישראל לסין להבאת 20,000 עובדים לענף הבניין מביאות עמן חששות כבדים". עוד נמסר כי הפסקת ההתקשרות עם סין משנת 2011 נבעה בין היתר מהטענה כי לא ניתן לפקח בה על הליך גיוס העובדים וכי הללו נדרשים לשלם סכומי עתק של עשרות אלפי דולרים בכדי להסדיר אשרת עבודה בישראל". העובדים הגיעו משועבדים לחובות וחשופים במיוחד לניצול והעסקה פוגענית, מצב עניינים אשר פוגע בכלל העובדים בענף, ישראלים וזרים גם יחד. "מחירי הדיור, עלו גם בשנים שבהן מספר העובדים הזרים שהובאו לענף הבנייה בישראל, ובכללם העובדים הסינים, הגיע לשיא", הדגישו בקו לעובד.

מתחילת 2017, בשלל הפרסומים על התקדמות וחתימת ההסכם בין ישראל לסין, טרם נחשף תוכן ההסכם והאופן בו הוא מטפל הן בבעיות הפיקוח על גיוס העובדים, והן בבעיות הפיקוח כאשר העובדים יועסקו בישראל שהרי כידוע, רשויות הפיקוח רחוקות לעמוד במטלותיהן גם היום ועל כך יעידו תאונות הבניין המתרחשות חדשות לבקרים, כמו גם נורמות ההעסקה הפוגעניות שהשתרשו בענף הבניין. "מוקדם לחגוג', יש לוודא כי הכלים למניעת שיעבוד וניצול, והבטחת העסקה הוגנת ובטיחות לעובדים, מעוגנים ומתוקצבים כראוי במסגרת ההסכם. שלא נגלה עם הגעת העובדים כי המדינה דאגה רק לאינטרסים של הקבלנים", נמסר מקו לעובד.