מועצת חד"ש מתכנסת על רקע המשבר בהקמת הרשימה המשותפת

מועצת חד"ש תתכנס מחר (שבת) אחה"צ בשפרעם כדי להחליט על דרכה בבחירות לכנסת ה-22 שיתקיימו ב-17 בספטמבר. חרף ההצהרה של ראשי חד"ש, תע"ל, רע"ם ובל"ד על הקמתה של הרשימה המשותפת היא טרם קמה. המאמצים לאיחוד השורות של חד"ש והמפלגות הערביות נתקלת בימים האחרונים בקשיים בשל חילוקי דעות על הרכבת הרשימה. בוועדת הפיוס שאמורה היתה לסייע בגיבוש הרשימה מגבירים את הביקורת על בל"ד בגלל סירובה לקבל את סיכומיה.

המחלוקת בין המפלגות נוגעת למאבק על המקומות ה–11 עד ה–14 ברשימה. זו היתה גם נקודת המחלוקת שהובילה לכך שהמפלגות רצו בנפרד בבחירות באפריל. המועד האחרון להגשת הרשימות לכנסת הוא ב–1 באוגוסט. המפלגות הסכימו על החלוקה עד המקום העשירי, על בסיס תוצאות הבחירות האחרונות: ארבעה מנדטים לחד"ש ושניים לכל אחת משאר המפלגות. ועדת הפיוס הציגה ב–30 ביוני רשימה שלפיה המקום ה–11 יהיה לרע"ם, ה–12 לחד"ש, ה–13 לבל"ד וה–14 לתע"ל. הנוסחה הזו התקבלה בחיוב על ידי חד"ש ורע"ם, אך בבל"ד התנערו ממנה לחלוטין. המועמד מספר שלוש בבל"ד, מאזן גנאים, שאמור היה לפי הנוסחה הזו להשתבץ במקום ה–13, התנגד בתוקף ואיים לפרוש מהמפלגה ומהמרוץ. בבל"ד אף רמזו על כוונתם לרוץ כרשימה נפרדת.

ח"כ איימן עודה (חד"ש) שעמד בראש הרשימה המשותפת בכנסת ה-20 אמר כי "כל עיכוב בהקמת הרשימה המשותפת מזיק לציבור. עלינו לקבל את ההחלטה על האיחוד עוד השבוע". ח"כ יוסף ג'בארין מחד"ש הוסיף: "אנו ממשיכים לפעול בכל הכוח כדי לסיים את מלאכת הרכבת הרשימה ולהכריז רשמית על ריצה משותפת. המטרה היא לסיים זאת עוד לפני תאריך הגשת הרשימות כדי להתפנות להקמת הצוותים המשותפים ולהתניע את הקמפיין הציבורי, בערבית ועברית. אנו מאמינים שנוכל להגדיל את המנדטים שלנו בחמישה מנדטים נוספים אם נתנהל נכון בתקופה שנותרה לבחירות".

יצוין שחד"ש ורע"ם פרסמו הבוקר הצהרה משותפת בעיתון "אל אתיחאד". הן קראו לקבל את הכרעות ועדת הפיוס, המורכבת מאישים עצמאים. עוד הן קראו להגשת הרשימה בהקדם על מנת להתחיל במערכת הבחירות. "כל דחיה בהקמת הרשימה מפנה את כל האנרגיות למקום הלא נכון ופוגעת באמון הציבור במרכיביה". עוד נמסר כי מסיבת עיתונאים משותפת תתקיים בימים הקרובים כדי להבהיר את עמדותיהן.

גם מועצת המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) שהתכנסה בשבת שעברה בשפרעם, בהשתתפות מאות צירים יהודים וערבים, דנה בבחירות לכנסת ה-22 בספטמבר הקרוב. מק"י קראה לגיבוש הרשימה המשותפת, ולפתיחת מערכת הבחירות במטרה להפיל את ממשלת הימין בראשות נתניהו. במסגרת הדיונים מסר מזכיר חד"ש, מנסור דהאמשה, דו"ח ארוך על המגעים והקשיים בדרכה להקמת הרשימה המשותפת.

מזכ"ל מק"י, עאדל עאמר, אמר בסקירתו כי החלופה העיקרית של חד"ש ומק"י היא הרשימה המשותפת, אך היא איננה היחידה. "המשימה העליונה בשלב זה היא הפלת נתניהו ושותפיו בימין המובילים לפשיזם הלכה למעשה, ולחיסול כל סיכוי להקמת מדינה פלסטינית בצד ישראל", הדגיש.

עוד על מוצעת מק"י והחלטותיה, בגיליון "זו הדרך" האחרון (עמ' 3):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2019break/07/G27_2019.pdf