מועצת זכויות האדם של האו"ם תקים ועדת חקירה בינלאומית על ההרג בעזה

מועצת זכויות האדם של האו"ם אישרה אמש (שישי) להקים ועדת חקירה בינלאומית על רקע אירועי הדמים ברצועת עזה. לפי ההחלטה, הוועדה תחקור את מצב זכויות האדם בגדה, במזרח ירושלים ובעזה. 29 מחברות המועצה תמכו בהחלטה, בהן ספרד, צ'ילה, ברזיל, קובה, ונצואלה, נפאל, ניגריה, סין, פרו, סלובניה, תוניסיה ובלגיה. רק ארה"ב ואוסטרליה התנגדו, והונגריה, בריטניה, גרמניה, סלובקיה וקרואטיה נמנעו. בדיכוי הרצחני בגבול הרצועה השבוע, בהם השתתפו רבבות מפגינים, נהרגו 62 פלסטינים. מאז החלו ההפגנות ב-30 במארס, נהרגו כ-120 פלסטינים מירי חיילי צה"ל.

2018-05-19_190436

מהלך ההצבעה על הקמת ועדת החקירה, אתמול, בג'נבה (צילום: מועצת זכויות האדם של האו"ם)

נוסח ההחלטה שקיבלה המועצה קובע כי יש לחקור את כל ההפרות של זכויות אדם בפעילות צה"ל מול המפגינים תושבי הרצועה החל מתחילת ההפגנות ב-30 במרץ. זאת, כך במקור, לרבות מקרים המגיעים לכדי פשעי מלחמה".

במהלך הדיון תקף יו"ר המועצה זייד ראאד אלחוסיין את ישראל ואמר כי היא מפרה בשיטתיות את זכויות האדם של הפלסטינים וכי 1.9 מיליון תושבי הרצועה "כלואים בשכונת עוני מלידתם ועד מותם". הוא הוסיף כי "האירועים המזעזעים האחרונים לא הפכו אף אחד מהצדדים ליותר בטוח. סיימו את הכיבוש והאלימות וחוסר הביטחון ייעלמו ברובם".

כהרגלו, התייצב יו"ר העבודה והמחנה הציוני אבי גבאי לימינה של ממשלת הימין וגינה את החלטת מועצת האו"ם לזכויות האדם. "יושבים אנשים שמשוכנעים שישראל היא מקור צרות כל העולם", אמר והוסיף "אני מציע לנציגים להביט מעט יותר על מה שקורה מעבר לגבול הצפוני אצלנו, ומברך את בנות בריתנו ארה"ב ואוסטרליה שעמדו לצדנו והתנגדו להחלטה".

דבריו של יו"ר המועצה לזכויות האדם, זייד ראאד אלחוסיין, אתמול (באנגלית):

http://www.ohchr.org/EN/HRBodies/HRC/Pages/NewsDetail.aspx?NewsID=23100&LangID=E