מועמדים מתקדמים זכו בבחירות לנשיאות בארגנטינה ובאורוגואי

אלברטו פרננדס, המועמד הפרוניסטי שזכה לתמיכת הקומוניסטים, ניצח אתמול (ראשון) בבחירות לנשיאות ארגנטינה. מתוצאות הבחירות עולה כי מוביל פרננדס, עם 48% מהקולות, על פני הנשיא הניאוליברלי המכהן וידידו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, מאוריסיו מאקרי, שקיבל 40% מקולות הבוחרים.

מטה בחירות של הנשיא הנבחר פרננדס בסניף של המפלגה הקומוניסטית בפרברי בואנוס איירס (צילום: נואסטרה פרסנסיה)

החוקה הארגנטינאית מעניקה ניצחון בסיבוב הראשון למועמד המנצח עם לפחות 45% מהקולות, או זה המקבל 40% עם יתרון של 10% לפחות על פני המקום השני.

בנאום הניצחון אמר פרננדס, כי הוא מתכנן להיפגש עם מאקרי ולשתף עמו פעולה בכל דרך שתתאפשר. "התקופה הקרובה לא תהיה קלה", אמר הנשיא הנבחר לתומכיו במטה מפלגתו. "יחד עם זאת, נשתף פעולה בכל דרך שנוכל, כי הדבר היחיד שמעסיק אותנו הוא שהארגנטינאים יפסיקו לסבול, אחת ולתמיד".

יצוין שהמדיניות הכלכלית והחברתית הניאוליברלית והפרואמריקאית של קואליציית המרכזימין של מאקרי כשלה במבחן התוצאה. ארגנטינה נקלעה למשבר קפיטליסטי ללא תקדים כולל אינפלציה חריפה, ירידה בתוצר הלאומי ושיעורי אבטלה גבוהים.

גם באורוגואי נערכו אתמול בחירות בהן ניצח מועמד החזית הרחבה של השמאל בה משתתפים הקומוניסטים: נשיא המדינה המכהן דניאל מרטינס. אך מרטינס יאלץ להתמודד בסיבוב בשני של הבחירות עם מועמד הימין הניאוליברלי. החזית הרחבה נמצאת בשלטון זה 15 שנה ואיבדה את הרוב בשני בתי הקונגרס.

ניצחונם של פרננדס ומרטינס עולה בקנה אחד עם המגמה הקיימת ברחבי אמריקה הלטינית של מאבק בקפיטליזם הניאוליברלי הפרואמריקאי, שההפגנות ההמוניות בצ'ילה הן אחד מביטויו. ניצחונם גם יחזק את מעמדם של קובה והנשיאים ניקולס מדורו מוונצואלה ואבו מוראלס מבוליביה, שאף הוא ניצח בבחירות שנערכו בארצו בשבוע שעבר.