מוחמד ברכה נבחר ליו"ר ועדת המעקב העליונה; יפגינו נגד גל האילמות

המועצה המרכזית בוועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל בחרה אמש (שבת) ביו"ר ועדת המעקב, מוחמד ברכה, בן 65, לקדנציה שנייה בת חמש שנים. המועצה, בת 62 חברים, כוללת את חברי הכנסת הערבים, ראשי הרשויות הערביות ונציגי תנועות וציבורים שונים. ברכה היה מועמד יחיד ומוסכם על רוב המפלגות וועד ראשי הרשויות הערביות. 54 מתוך 62 בעלי זכות הבחירה מימשו את זכותם והצביעו אמש פה אחד. כך מסר הבוקר העיתון "אלאתיחאד".

הבחירות התקיימו במשרדי ועדת המעקב בנצרת. על סדר היום היה גם גל האלימות הרצחנית הפושה בחברה הערבית ואזלת ידה של ממשלת הימין. הוועדה השתתפה בכינוס חירום שנערך אתמול בבאקה אלגרביה, ויצאה בקריאה לציבור הערבי לעלות לירושלים מחר, שני, במחאה על האלימות הגוהה, תהלוכת מכוניות שתצא בשעה 9:00 מכפר קרע שבוואדי עארה שצפויה לגרום לשיבושי תנועה בכביש 6 .מפגינים נוספים יצטרפו לשיירה בצומת לטרון בשעה 11:00 ובשעות הצהריים תתקיים הפגנה מול הכנסת.
ברכה, לשעבר סגן יו"ר הכנסת, כיהן כח"כ מטעם מפלגת חד"ש בין השנים 2015-1999. במהלך כהונתו זו שימש גם כיו"ר תנועת חד"ש בין 2002, ועד 2017. בכנסת כיהן כיו"ר הוועדה למלחמה בסמים במשך שש שנים.

הוא יליד 25 ביולי 1955, למשפחה עקורה מספוריה (ציפורי), אחד הכפרים הגדולים ליד נצרת שנכבש ונחרב בשנת 1948. בגיל 14 הצטרף לנוער הקומוניסטי, למד באוניברסיטת תלאביב בה היה פעיל ונותר מהדמויות הבולטות בחד"ש ונמנה עם מנהיגי המפלגה הקומוניסטית.

מוחמד ברכה משתתף בהצבעה, אמש, בישיבת ועדת המעקב (צילום: אלאתיחאד)

המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) וחד"ש פרסמו בירכו אמש את מוחמד ברכה, כך גם חברי סיעת חד"ש בכנסת. לדברי ח"כ עאידה תומאסלימאן "חברי מוחמד ברכה נבחר היום בשנית ליו״ר ועדת המעקב של הציבור הערבי. לעיתים נראה שיש תהום בין הכוחות השונים בוועדה, והקונצנזוס סביב ההנהגה של ברכה מעיד על ההצלחה שלו להוביל לכיוון אחדות. מוטלת על כתפיו אחריות כבדה להנהיג את האוכלוסייה הערבית בצל האתגרים העומדים בפניה של פשיעה אלימות ועוני אבל גם כמיעוט לאומי אשר עומד עיקש במאבקו נגד המשך הכיבוש הישראלי".

ח"כ יוסף ג'בארין מסר "אני ברך את חברי, חבר הכנסת לשעבר מוחמד ברכה, על בחירתו לכהונה נוספת בראשות ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי. בפנינו אתגרים רבים, לרבות האלימות והפשיעה, הגזענות ומדיניות הימין המתנחלי. בטוח ביכולותיו להמשיך ולהוביל את המאבק הציבורי של החברה הערבית לשוויון, לשלום ולדמוקרטיה". ח"כ עופר כסיף הצטרף לברכות ומסר קרא ליו"ר ועדת המעקב: "המשך בדרכך הצודקת, למען החברה הערבית ולמען החברה כולה".