מה היא מסתירה? השרה גמליאל לא תחויב לדווח לוועדה למעמד האשה

השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל מהליכוד, לא תחויב למסור דין וחשבון על פעילות משרדה בענייני נשים לוועדה למעמד האשה ולשוויון מגדרי בכנסת, כך קבע יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד). בכך נעתר זוהר לבקשתה של גמליאל ודחה את המלצתו של יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין.

2018-07-03_202447

השרה גמליאל בכנס יש"ע של המתנחלים בשטחים הכבושים (צילום: המשרד לשוויון חברתי)

המשרד לשוויון חברתי הוקם בשנת 2015 לאחר הבחירות האחרונות, ובראשו עומדת מאז גמליאל. המשרד אמון על מצבם של האזרחים הוותיקים בישראל, וכן על סוגיות של שוויון מגדרי, מיעוטים, צעירים ומיזמים חברתיים. כמו כן, הוא אמון על פעילות הרשות לקידום מעמד האשה. כל משרד ממשלתי נתון לפיקוח הוועדה העוסקת באותם הנושאים שעליהם הוא אמון. מאז תחילת הקדנציה המשרד לשוויון חברתי מחויב לדווח לוועדת העבודה והרווחה על פעילותו, אך ישנם משרדי ממשלה שבשל תחומיהם הנרחבים מחויבים למסור דיווח לשתי ועדות שונות בכנסת.

בשל כך, יו"ר הוועדה למעמד האשה, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת), פנתה ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, וביקשה ממנו להכפיף את משרדה של גמליאל גם לפיקוח הוועדה שבראשה היא עומדת, ולמעשה להחיל עליו פיקוח כפול. בנימוקיה, הדגישה ח"כ תומאסלימאן בין השאר כי מאז סוף שנת 2016 גמליאל לא הופיעה לדיונים בוועדה, וכל הניסיונות לקבוע עמה מועדים לדיון נכשלו.

אדלשטיין קיבל את בקשתה של תומאסלימאן והמליץ ליו"ר ועדת הכנסת, לאפשר פיקוח כפול על המשרד לשוויון חברתי. "אני מוצא טעם רב בבקשה לקבוע כי השרה לשוויון חברתי תדווח במסגרת חובת הדיווח בהתאם לתקנון הכנסת גם לוועדה לקידום מעמד האשה ולשוויון מגדרי, וזאת בעניינים הקשורים לפעילות משרדה בנושאים של קידום השוויון המגדרי ופעילות הרשות לקידום מעמד האשה", כתב יו"ר הכנסת.

אלא שגמליאל התנגדה למהלך וביקשה מח"כ זוהר לדחות את הבקשה והתחייבה בפניו שתגיע לדיונים שאליהם תזומן בוועדה למעמד האשה. אתמול התקיים דיון בוועדת הכנסת בבקשה, שבמהלכו הבהיר זוהר כי הוא מאמץ את עמדת גמליאל ולכן ולא יקיים הצבעה בנושא. ח"כ תומאסלימאן, זעמה על ההחלטה ואמרה בסוף הדיון כי "שרה בממשלה קבעה לבית המחוקקים מי יפקח על פעילות משרדה. חברי הכנסת כולם צריכים להיות מודאגים מהתקדים הזה, השולל מהם את היכולת לבצע את עבודתם".