מהפך: לראשונה בתולדות אירלנד השין פיין במקום הראשון; גידול מרשים של הירוקים

אירלנד בדרך למהפך היסטורי. על פי התוצאות שפורסמו הערב (ראשון), שאינן סופיות ורשמיות, הכוח הפוליטי הגדול במדינה היא מפלגת שין פיין השמאלית שזכתה ראשונה לכ-24% מקולות הבוחרים – לעומת 14% בבחירות הקודמות. על פי עיתוני דבלין, באירלנד שוררת תחושה של שינוי. בבחירות שנערכו אתמול נרשם אחוז הצבעה גבוה במיוחד.

מנהיגת השין פיין, מרי לו מקדונלד, בוועידת פעילי האיגודים המקצועיים למען פלסטין שנערכה בדבלין בנובמבר האחרון (צילום: מורנינג סטאר)

השין פיין ששורשיה בתנועת ההתנגדות האירית לכיבוש הבריטי, והייתה הזרוע הפוליטית של ארגון המחתרת הצבא הרפובליקאי האירי ((IRA שפעל באי נגד הכוחות הבריטים, צפויה להיות המפלגה הגדולה בפרלמנט עם לפחות 40 מושבים. יצוין לשין פיין מסורת ארוכה של תמיכה במאבק העם הפלסטיני להגדרה עצמאית.

עוד עולה מתוצאות הבחירות שמפלגות הימין: פיאנה גייל, מפלגתו של ראש הממשלה הנוכחי ליאו ווראדקר והמפלגה הגדולה בדייל האירי, ומפלגת האופוזיציה המסורתית פיאנה פויל, זכו כל אחת ל-22 אחוז מקולות הבוחרים. מפלגות יריבות אלה עשויות להקים "ממשלת אחדות לאומית" – כדי לחסום את דרכה של שין פיין לשלטון. יצוין שעד שנות ה-80, שתי מפלגות ניאוליברליות אלה קיבלו יותר מ-80% הקולות.

שמאלה מהשין פיין, התומכת באיחוד האי האירי – כולל צפון אירלנד שתחת כיבוש בריטי, הירוקים הכפילו את כוחם מ-3% ליותר מ-7%; רשימת סולידריות של השמאל הרדיקלי שמרה על כוחה עם כ-3% וייתכן שנבחר לפרלמנט נציג של מפלגת העובדים – המגדירה עצמה מרקסיסטיתלניניסטית. המפלגה הקומוניסטית של אירלנד קראה לחבריה ואוהדיה – "לשלוח הביתה את ווראקדר ואת הימין שבשלטון". מפלגות הלייבור והסוציאלדמוקרטית אבדו את רוב מצביעיהן וכל אחת זכתה לאמנותם של כ-3% עד 4% מהבוחרים בלבד.

ג'ימי דוראן, פעיל איגודמקצועי ומראשי הקומוניסטים, מסר ש"מאה שנות שלטון ללא עוררין של הימין הגיעו לקיצן. מפלגת שין פיין תהפוך לסיעה הגדולה בפרלמנט, אך יהיה קשה עד מאוד עבורה להקים ממשלת שמאל. אבל זהו הלקח שהימין חייב ללמוד: מיליון אזרחים ממתינים ברשימות ההמתנה האיןסופיות לניתוח בבתי החולים הציבוריים, רוב הצעירים מועסקים במסגרת חוזים אישיים בעבודות זמניות; רוב העובדים אינם יכולים לרכוש דירה. זהו הרקע לעליית כוחה של שין פיין".