מהעידן העות'מני ועד ימינו: בטכניון הוקם ארכיון האדריכלות הערבית-פלסטינית

בחממה החברתית של הטכניון הוקם ארכיון האדריכלות הערבית. זה פרויקט ייחודי, במסגרתו אוספים סטודנטים מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון מידע היסטורי ופיזי על אודות המורשת האדריכלית הערבית בארץ מאמצע המאה ה-19 ועד ימינו. איסוף החומר מתבצע במהלך קורס סמסטריאלי בו נחשפים הסטודנטים לשיטות תיעוד ולמושגי יסוד כגון מסורת, מורשת, אדריכלות עתיקה ומודרניזם.

באתר שהקים הארכיון ניתן "לסייר" בשכונות ובמבנים ערבייםפלסטיניים בחיפה, ביפו, בלוד, בטייבה, בשפרעם, בנצרת ובקלנסואה. מרכזת הארכיון, רונית פיסו, מסרה: "מטרת הקורס היא למנף את תהליך הלימוד של הסטודנטים על מנת להרחיב את גוף הידע העוסק בביטוייה הפיזיים של התרבות הערבית האזורית כנדבך מרכזי במורשת המקומית. תוצרי הקורס מצטרפים לארכיון המנגיש לציבור הרחב את הידע שנצבר".

כל עבודה במסגרת הקורס מתמקדת ברחוב, במבנה או באתר אחד. היעדרו של ארכיון מסודר בנושא הוא אתגר משמעותי, המחייב את הסטודנטים לאתר מקורות שונים ומגוונים, לרבות ראיונות עם אנשים ובני משפחתם, ואיסוף תמונות, מפות ומסמכים מתוך אלבומים ואוספים פרטיים. אלה מגובים בהיכרות עם המחקר העכשווי על אדריכלות ונוף במרחב הערבי, ובחקירה ובתיעוד פיזי בשטח. העבודות מבקשות לזהות טיפולוגיות אופייניות לאדריכלות של המרחב הערביפלסטיני העירוני והכפרי לאורך המאה ה-20: בתי אחוזות, גנים ובוסתנים, וילות עירוניות, בתים משותפים, מרחבים ובנינים ציבוריים ודתיים.

העבודות בוחנות גם את האדריכלות שהתפתחה במזרח התיכון במאה ה-20 כחלק ממערך של מעברי ידע, השפעות אימפריאליות (עות'מאניות ומנדטוריות בריטיות) ובהשפעת תמורות חברתיות, כלכליות ופוליטיות.

לאתר ארכיון האדריכלות הערבית:

https://socialhub.technion.ac.il/arabic-architecture-archive

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב