מהגליל העליון ועד אילת: אלפים הפגינו ברחבי הארץ נגד רצח נשים ואלימות נגד נשים

אלפי נשים וגברים הפגינו אמש (מוצ"ש) ברחבי הארץ נגד רצח נשים ואלימות נגד נשים, בשבוע שבו ארבע נשים מצאו את מותן. ההפגנות נערכו בכיכר הבימה בתל אביב, בכיכר ציון בירושלים, בכיכר ספר בחיפה, בצומת הגומא שבגליל העליון, בכיכר העצמאות שבעפולה. בתל אביב ערכו המפגינות מייצג לזכר הנשים שנרצחו השנה עם נרות כמספר הנרצחות. מאוחר יותר עשרות מפגינות חסמו את רחוב המלך ג'ורג' לשני הכיוונים ואת אלנבי לכיוון צפון בתל אביב, במחאה על האלימות נגד הנשים ובקריאה להתערבות הממשלה בנושא.

2017-06-18_192706

מארגנות העצרת בתל אביב כתבו בהזמנה שפורסמה בפייסבוק: "אנו יוצאות בקריאה לממשלת ישראל לכנס ישיבה דחופה, ולפעול להקמת תוכנית חירום לאומית למלחמה באלימות כלפי נשים". בכיכר התקיים טקס זיכרון לזכר הנשים שנרצחו, והנוכחים הדליקו נרות נשמה ועמדו דקת דומיה. המארגנות הסבירו כי מטרתן להנציח את הנשים שנרצחו ולהביא את הנושא לראש סדר העדיפויות הלאומי.

בעצרת בתל אביב נאמה מרים גברעם, מייסדת "תזכור" וכן נציגות המשפחות השכולות, מיכל גרינוולד, שאימה נרצחה על ידי אביה ועוזיעם ספיר, שביתו מעיין ספיר נאנסה ונרצחה. עו"ד נועה לוי, מזכירת סניף חד"ש תל אביב, אמרה בהפגנה בכיכר הבימה: "זה לא מקרה פרטי עצוב זה קורה פה שוב ושוב. כשארבעה אנשים נרצחים בשבוע מסיבה אחרת כל הממשלה על הרגליים, אבל כשרצח הנשים גובר שתיקה. זו לא טעות זו מדיניות. לא נשתוק כל עוד דם אחיותינו נשפך".

בחיפה נשאו המפגינים שלטים עליהם נכתב בין היתר "כמה כבוד יש ברצח" ו"רצח נשים זה לא גזירת גורל". המפגינות קראו סיסמאות בנוסח "רוצחים נשים וילדים, איפהאיפה השוטרים?". בקרית ספר נאמה מנאל שלבי מעמותת אדאר הנלחמת בתופעת האלימות נגד נשים בציבור הערבי, ואמרה: "כל אשה עלולה להירצח, ולא משנה מאיזה מערכת, מעמד או מגזר. כל אשה היא עולם ומלואו, ועלינו לעשות הכל כדי לעצור את הרציחות. בואו ניקח אחריות כדי לעצור את הרצח הבא".

נסרין שחאדה, ממארגנות ההפגנה ופעילה במעגל חיפה של תנועת "עומדים ביחד" הוסיפה: "ארבע נשים נרצחו השבוע ברחבי הארץ, סך הכל 16 מתחילת השנה. יהודיות, ערביות, אשכנזיות, מזרחיות, רוסיות, ואתיופיות, מהפריפריה והמרכז מכל מעמד חברתי, מכל מקום ומכל מגזר בארץ. באלימות, למרבה הצער, יש שוויון. יש כאן מדיניות ממשלתית שגורמת למוות הזהמדיניות של קיצוץ וחיסול מערכת הרווחה, שעולה בחייהן של נשים. שתי נשים בחודש. אנו יוצאות בקריאה לממשלת ישראל לכנס ישיבה דחופה ולפעול להקמת תכנית חירום לאומית למלחמה באלימות כלפי נשים".

בכרוז שהופץ בהפגנות על ידי פעילות ופעילי חד"ש נכתב: "התגברות האלימות כלפי נשים, באלימות המינית, באלימות הישירה והדיכוי לסוגיו השונים כל אלה צריכים לעורר את כולנו למחאה מאוחדת בדרישה להפסקתם, ובדרישה לשוויון ולכבוד הדדי. איפה השר ארדן כשצריך הצהרות לוחמניות נגד הרוצחים? איפה הממשלה ששותקת במקום לצאת בתכנית למיגור האלימות?".

יצוין שיו״ר הוועדה לקידום מעמד האישה ח״כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש – הרשימה משותפת) אמרה בשבוע שעבר במליאת כנסת: ״כל יום שעובר בלי לאמץ תוכנית למאבק במגפה זו משאיר אותנו במציאות בה אנו סופרים קורבנות והנשים משלמות את המחיר בנפשותיהן וחלומותיהן בלי שמשרדי הממשלה ייקחו אחריות על הענשת הרוצחים. האחריות בנושא רצח נשים לא נופלת אך ורק על המשטרה, ושצריכים שיתוף פעולה מכל הגורמים בחברה המעוניינים להיאבק במגפה זו. אבל אפילו לאחר שהונחה תוכנית מפורטת ומקצועית שמחכה לאישור ועדת השרים מזה שישה חודשים אותם שישה חודשים שבהן נרצחו 16 נשים״.