מדורו נבחר שוב: סיכויים וסכנות בעקבות תוצאות הבחירות בוונצואלה

ניקולס מדורו, נשיא ונצואלה, גירש ביום שלישי האחרון את טוד רובינסון, דיפלומט אמריקני בכיר, ואת בריאן נארנחו, יועץ בכיר בשגרירות בקראקס, בגין קשירת קשר נגד ממשלתו הסוציאליסטית. "הוריתי על יציאתו של רובינסון בתוך 48 שעות", אמר מדורו במהלך הכרזתו הרשמית על בחירתו מחדש לנשיאות. בתגובה, גירשה מחלקת המדינה של ארצות הברית דיפלומטים ונצולאנים משטחה. "אנו רוצים מדינה עצמאית וריבונית – בלי איומים בדבר סנקציות כלכליות ובלי שיתערבו בעניינינו הפנימיים", אמר מדורו בשידור טלוויזיה.

גירוש הדיפלומטים היה אחת הפעולות הראשונות של מדורו מאז ניצחונו בבחירות המוקדמות לנשיאות שנערכו ביום ראשון האחרון. הוא יכהן שש שנים נוספות כנשיא המדינה. מול קהל רב של תומכים שהגיע לארמון הנשיאות בקראקס שיבח מדורו את "הליך הבחירות המושלם", שהשאיר אותו בנשיאות עם זכייתו ב-68% מהקולות. "זה היה יום היסטורי. יום של ניצחון הרואי. זה יום של ניצחון יפהפה, ניצחונו של העם", הכריז.

2018-05-25_194754

מדורו, הבוקר, לאחר ההכרזה הרשמית שנבחר נשיא ונצואלה (סוכנות הידיעות של ונצואלה)

הוא הוסיף: "ונצואלה כולה ניצחה. הדמוקרטיה ניצחה, השלום ניצח, החוקתיות ניצחה. הבחירות היו לגיטימיות וחוקיות. יש לנו נשיא של העם. יש לנו נשיא מתפקד". זמן קצר לאחר פרסום התוצאות, שיגרו המוני תומכיו של מדורו זיקוקי דינור בשכונות העניות של הבירה קראקס, ויצאו לחגוג בריקודים סמוך לארמון הנשיאות מירפלורס.

שיעור ההשתתפות בבחירות עמד על 46%, נמוך בהרבה מהשיעור בבחירות הקודמות לנשיאות ב-2013, אז הצביעו 80% מבעלי זכות הבחירה. מוועדת הבחירות נמסרו התוצאות הרשמיות והסופיות של הבחירות לפיהן השיג מדורו יותר מ

6.2 מיליון קולות (68%), בעוד שעבור הנרי פלקון, יריבו המרכזי באופוזיציה ולשעבר פעיל במפלגה הסוציאליסטית המאוחדת, הצביעו 1.9 מיליון (21%); עבור חבייר ברטוצ'י, איש הכנסייה האוונגליסטית – 988 אלף (11%); ועבור ריינלדו קיחאדה, לשעבר פעיל מרכזי במפלגתו של מדורו – 36 אלף (0.4%).

הקומוניסט ז'ול ג'אבור, חבר הפרלמנט שיבח את ניצחונו של מדורו ואמר: "זה ניצחון מול ההתערבות האימפריאליסטית האמריקאית והאירופית. זה ניצחון לעם בוונצואלה. יחד עם זאת, אנו הקומוניסטים מכריזים שתמיכתנו במדורו תלויה בהעמקת התהליך המהפכני. נמתח ביקורת בכל צעד שאינו משרת את המאבק, גם בשורות תומכי הממשלה".

הקומוניסטים אינם מסתירים שביקורתם כלפי מדורו גוברת והולכת. לדידם, המשבר הכלכלי והחברתי החמור השורר בוונצואלה הוא תולדה לא רק של ההתערבות הזרה. גם ממשלת מדורו נושאת באחריות למצב הקשה בגלל היעדר נחישות "ללכת עד הסוף", קרי: להמשיך בדרכו של קודמו, הנשיא המנוח הוגו צ'אבס, למיגור המשטר הקפיטליסטי. לפי המפלגה הקומוניסטית בוונצואלה, ישנה נסיגה מהרפורמות הכלכליות והחברתיות העמוקות של ממשלת צ'אבס. המשמעות של אי ההתקדמות בדרכו של צ'אבס היא דריכה במקום ואפילו נסיגה.

בתום מערכת הבחירות, התריעו הקומוניסטים שרבים מתומכי דרכו של צ'אבס לא טרחו לצאת מבתיהם ולהצביע כדי לתמוך במדורו. זה אות אזהרה. אמנם האופוזיציה הימנית המפולגת והמסוכסכת לא הציגה מועמד משלה ומדורו גבר בקלות על יריביו בבחירות, אולם 68% מהקולות מתוך 46% שמימשו את זכות הבחירה שלהם הם רק כשליש מהאזרחים הבגירים במדינה.

אפרים דוידי

המאמר עומד להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב